fredag 12 maj 2017

Färden till Glimmingehus

...en upplevelse av historiens vingesus
Det femhundra år gamla Glimmingehus ute på Österlens slätt är Nordens bäst bevarade medeltidsborg. Med det menas att den ser ut nästan precis som när den för länge sen var helt ny.

Till Glimmingehus kom jag med cykel. Från Simrishamn via små lantliga vägar till Simris, Viarp, Gnalöv och, på bilden ovan, till Bolshög...

...som är uppkallad efter den sägenomspunna bronsåldershögen strax sydöst om kyrkan.

Kyrkan i Bolshög är från 1100-talet med brett torn

Redan här börjar borgen Glimmingehus framträda som ett tydligt landmärke

På min högra sida har jag nu Vallbyåsen med Lunnasjöbäckens dalgång, en del av tidigare vidsträckta våtmarker som omgav Glimmingehus.

Bortom åsen skymtar Vallby kyrka där Glimmingehus grundare, den danske amiralen Jens Holgersen Ulfstand, ligger begravd.

Åsen fortsätter söderut...

...jag vänder österut mot den mäktiga borgen

...och strax är jag där och kan åter en gång begrunda dess storslagenhet

Inne på borggården kan man blicka upp mot det väldiga husets bredsida...

...prova på att sitta i "stocken", om man vill det...

...och sen ta sig in här för att gå "husesyn" (jag rekommenderar de guidade visningarna)

Här en bild från köket och folkstugan på nedre plan. I mitten ser vi öppning för brunnen.

Vid fönstergluggarna kan man få en uppfattning om den imponerande tjockleken på väggarna i "huset".

Här en bild från den så kallade dagligstugan. Kanske var det här som Jens Holgersen Ulfstand själv bodde när han gästade sin borg...

Bild från Stora salen...

...som när det begav sig förmodligen hade väggarna klädda, kanske med en bonad liknande den här?

Utsikt från översta våningen...

...det så kallade skytteloftet

Här har vi utsikt från museet...

...där man kan se en utställning om borgfolket genom tiderna

Bland annat får man veta lite om borgens grundare...

...som var en hårdför typ.

Jag lämnar utställningen och borgen efter ett givande besök...

...och slår nu in på en liten väg österut

Där kan jag snart vinka farväl till borgen...

...som syns långt på slätten.

Jag fortsätter längs dessa små behagliga vägar och snart ser jag havet...

...där den danska ön Bornholm framträder mycket tydligt vid horisonten.

På vägen tillbaka gör jag ett uppehåll vid Gislövs Stjärna...

...som är både ett skönt naturområde (som förhoppningsvis ska bli naturreservat)...

...och en gammal folkpark med traditioner. I nostalgisk hänförelse stannar jag upp vid entrén där jag och mina kompisar löste biljett på 60-talet...

Kul att se att stället finns kvar och håller på att renoveras

Utomhusscenen där många berömdheter har uppträtt...

Färden tillbaka går över bland annat Gislöv och Östra Nöbbelöv. Här sista bilden från cykelturen, tagen strax söder om Gislöv...

Bilderna från en cykelutflykt till Glimmingehus söndag 7 maj 2017






Bloggar om historia, kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar