lördag 6 maj 2017

Drakamöllans naturreservat

...ett paradis för vandring
Ett unikt och böljande hedlandskap. Backarna bildades när inlandsisen smälte och har fått sin prägel av urgammalt kulturlandskap genom att människor under tusentals år har bedrivit ett rörligt åkerbruk i kombination med att hålla betesdjur här.

Jag hoppar av bussen vid väg 19 (hållplats Maglehem, Sockenvägen) och slår in på den närbelägna lilla skogsvägen...

...som leder fram till en parkeringsplats där man också kan få information om naturreservatet (länsstyrelsens lilla broschyr bör man kunna få på en turistbyrå).

Jag passerar gården Nya Drakamöllan som också fungerar som gårdshotell - se deras hemsida här.

Går förbi hagar där bokarna nyss slagit ut sin första skira grönska

Nu har jag kommit in på hedmarkerna

Från närmsta kulle skådar jag österut och ser Östersjön långt där borta

Vy söderut...

...och när jag vänder mig mot norr ser jag gården Gamla Drakamöllan där nedanför invid Julebodaån. Namnet Drakamöllan lär komma från en mjölnare vid namn Drake. Gamla Drakamöllan har anor från 1600-talet, Nya Drakamöllan är från 1800-talet.

Nu kommer de som betar här och håller landskapet öppet...

...islandshästarna som gärna vill vänslas, men när jag ska fotografera blir de blyga. Rädda att hamna på Facebook?

Jag fortsätter längs gamla stengärdsgårdar och tänker på äldre generationers hårda slit

Jag är uppe i reservatets nordvästra hörn nu och slår ett öga på Julebodaån. Det har tidigare funnits flera vattenmöllor längs ån, nu finns en kvar lite längre nedströms - den kan du se bilder på i mitt reportage om Blåherremölla.

Jag slår ett öga på heden här...

...och fortsätter sen på Skåneleden som går genom reservatets västra del

Tillbakablick på sträcka av Skåneleden, här sätter jag mig på en kulle och äter medhavd matsäck. Behagligt väder med nästan tjugo grader och nästan ingen vind

Utblick västerut - även utanför reservatet ser det fint ut...

Färden går vidare längs samma led ytterligare en liten bit...

...innan jag vänder tillbaka...

...över den härliga heden...

...för att kunna ta den här stigen...

...uppe på åsen med bokarna...

...och deras skira grönska...

 ...och för att få en avslutande härlig utsikt över heden.

Bilderna från en utflykt till Drakamöllans naturreservat lördag 6 maj 2017




Kristianstadsbladet: Rätt fakta om Drakamöllan



Bloggar om resor, vår


2 kommentarer:

  1. Visst gör det Kent! Jag gillar ett sådant landskap. Och sen tystnaden och friden där en sån här fin dag. Det enda som hördes var fåglarnas glada drill...

    SvaraRadera