lördag 13 maj 2017

Vandring till Hallamölla

...Backaleden till Skånes högsta vattenfall
Blommande kabbleka invid den skummande forsen vid Hallamölla. Men min färd dit var lång...

Den började här, vid Brunnviksvägen i Brösarp som jag följde...

...upp till skogen där Backaleden fortsätter in i grönskan

Gul färg har Backaleden så det är bara att hålla koll på markeringarna utmed stigen...

...som till en början följer ett mindre biflöde till Verkeån

Fnösketicka på gammal trädstam

Efter en kort vandring ser jag något som kommer ur backen och rinner ner i bäcken...

Det är vad jag tror, en källa som springer ut ur berget i sluttningen, nämligen...

...källan Tockabjär som en skylt också upplyser om.

Jag fyller naturligtvis genast min mugg och smakar på det goda vattnet

Färden går vidare och jag passerar denna sköna äng som jag senare förstår är...

...den plats där "Linget" låg en gång i tiden

Vandringen fortsätter, nu genom bokskog med vårens skira grönska

En och annan glänta med hagar kan man blicka ut över emellanåt

Nu har jag kommit fram till platsen där man kan vika av mot Vantalängan (det innebär att jag avverkat tre kilometer)...

...men dit går jag inte - jag nöjer mig med att läsa informationsskylten (jag har varit där några gånger tidigare, men kan vara bra att känna till för den som behöver rastplats eller övernattning).

På en av skyltarna kan jag också se att det är 4,7 kilometer till mitt mål Hallamölla. Det är inte lönt att gnälla, bara att fortsätta...

...in i den sköna skogen...

...som nu har namnet Lindskogen. Jag hör dock inga hackspettar... (de har kanske tagit lunch, det ska jag också göra strax)

Nu följer stigen utmed Verkeån

En bit på en trist väg, men sen in i fridfulla skogen igen...

...och ner vid den porlande ån...

Backe upp och backe ned - Backaleden gör skäl för sitt namn här, inget för en vekling och jag intalar mig att jag inte är nån sån...

 ...men fin utsikt ofta när man är högt uppe

Nu är det dags att passera över ån och jag förstår att det är nära till...

Vattenfallet vid Hallamölla kvarn. Uppe på höjden ser vi kvarnhuset...

...och här nere...

...ser vi de nedre delarna av fallet som totalt omfattar fem fall på sammanlagt 23 meter och därmed utgör det Skånes högsta vattenfall (dock har Forsakar två enskilda fall som vart och ett är högre än något av fallen här).

Vattenmöllan har anor sen 1400-talet...

...och nuvarande byggnad är från 1800-talet

Albo härads hembygdsförening har en informationstavla på platsen.

Bild uppströms ovanför möllan

Övre delen av forsen

Utsikt ned mot vattenmöllan

Bilderna från en vandring på Backaleden fredag 12 maj 2017

Hur kommer man då till Hallamölla? Med bil går det lätt och det finns parkering strax invid möllan. Åker man buss kan man stiga av vid Eljaröd och promenera ca 3 km (finns nog en kortare variant via en mindre väg och en stig, men den har jag inte testat). Går man Backaleden från Brösarp är det ca 8 km.

Hembygdsföreningen om Hallamölla

Brösarp.se om Hallamölla

Wikipedia om Hallamölla

Backaleden

Skånska Resor: Vandringar vid Verkeån

Skånska Resor: Brösarps backar


Bloggar om kultur, natur


1 kommentar:

  1. Jättefina bilder! Du vet väl att även Forsakar utges för att vara Skånes högsta vattenfall? Det där med definitioner är klurigt!
    https://dagsvandring.se/vandringar/hallamollaleden/

    SvaraRadera