måndag 2 juli 2018

En utflykt till Bärnstens-muséet

...vid vackra Kämpingebukten
Resan gick till Kämpingebukten där det en gång fanns ett litet fiskeläge och en tusen år gammal bondby...

Jag stiger av bussen vid Stenbocks väg vars fortsättning söderut är Trelleborgsvägen...

Här låg Kämpinge by (idag sammanvuxen med villasamhällena Höllviken och Ljunghusen) med ett antal bondgårdar - och en kyrka som raserades på 1600-talet, efter den finns nu en kyrkoplats som minne...

Strax intill finns en bondgård från 1800-talet som nu är omgjord till bostäder...

Bärnstensmuséet är inte långt borta...

...och snart är jag på avtagsvägen ner mot havet...

...varifrån jag också redan nu ser museibyggnaden...

Jag stannar dock först en stund vid parkeringen där det finns en utställning om vad man kan hitta på stranden...

...strandfynd som dessa...

...eller dessa... (och väldigt mycket mer)

Jag återupptar vandringen mot Bärnstensmuséet och då måste jag titta på Kämpinge Vall, som sträcker sig längs vägen - skapad av människor under vikingatid/tidig medeltid och man vet inte riktigt vad den kan ha haft för funktion (kanske som försvar av en handelsplats?)…

På vallen betar fåren och de får sällskap av kajor som verkar tycka det är kul att rida på får...

På bärnstensmuséet börjar utställningarna redan utanför...

På vägen in...

...tittar jag bland annat på lokala flintyxor...

...och i butiken beundrar jag det stora utbudet av bärnstenssmycken...

I muséet kan man beskåda denna jätteklump av kåda som togs upp av fiskare i Östersjön...

...man kan gå ned för trappor för att utforska ting...

...i små krypin kan man studera stora kryp som denna skorpion...

...och man kan gå uppför trappor till de högre regionerna...

...för att titta på strandfynd från Näsets stränder...

...titta på sällsynta snäckor...

...eller förundras över en tiotusen år gammal renhornshacka och väldigt mycket mer...

När jag kommer ut har fåren middagsvila under ett träd...

Jag drar mig mot havet och riktar först blickarna österut (eller rättare sagt sydöst)…

En liten vik där sjöfåglar verkar trivas...

Passerar det ensamma huset, som nog varit en fiskarestuga…

...och så har vi utsikten mot Kämpingebuktens vita sandstränder...

Västerut, rakt över bukten, finns Falsterbokanalens södra utlopp...

...och när jag zoomar in ser det ut som en suddig oljemålning - just passerar en segelbåt ut genom utloppet...

Kämpingebryggan...

...den måste man ju testa...

Vy från bryggan mot öster - de vita byggnaderna tillhör Kämpinge vattensportklubb...

På andra sidan (och även längre västerut) hittar man rader av badhytter...

Sanddyner vid badstranden...

En lång, fin sandstrand...

Badhytterna betraktade från vattenbrynet...

En sista blick mot bryggan innan jag går...

Jag tar Fiskarevägen på returen - det var i den här delen som de gamla fiskarehusen låg. Kanske finns det spår kvar? Vissa är hårt renoverade, om- och tillbyggda...

...men här och var tittar gammal skönhet fram...

Här gömmer sig ett och annat...

Bilderna från en utflykt till Kämpinge måndag 25 juni 2018. Jag tog buss 300 från Hyllie (går även med buss 100 från Södervärn), hoppade av vid Höllviken Centrum och bytte till buss 152 som tog mig till Stenbocksvägen.

Bilder från gamla Kämpinge

Andra reportage från Skånska Resor med anknytning till Näset:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar