söndag 1 juli 2018

Havsbaden i Åhus

...vid Täppet och Äspet
Bild från den sköna Täppet-stranden - redan i slutet av 1800-talet gick badtågen från Kristianstad hit...

Jag anländer med buss från Kristianstad och den stannar inte långt från badbryggan...

Den ensamma tallen på stranden är en känd profil...

Jag börjar med att testa bryggan för att få lite överblick...

Så här ser vyn ut när man blickar in mot land...

Vattnet glittrar lockande...

Utsikt mot havet...

Del av stranden norr om bryggan...

Nu blir det hopp-uppvisning...

Jag drar mig inåt land...

Följer en stig norrut genom tallskogen med havsutsikt mellan badhytterna...

Ojdå, här händer det saker uppe bland träden...

Förklaringen får jag strax...

Jag äter lunch på ett ställe som heter Åhus Harmoni nära stranden och äventyrsparken...

Sen blir det glass med havsutsikt...

...och därefter drar jag söderut längs stranden...

Passerar Duvanders Strandcafé - kan vara bra att lägga på minnet för en annan gång...

Jag vandrar genom Åhus (det finns även buss) för att ta mig till södra sidan som kallas Äspet och som är ett bostadsområde och naturreservat - då behöver man ta sig över den här bron...

...som leder över Helge å, Skånes största å, vars ena mynning finns här i Åhus (den andra mynningen hittar man en bit längre söderut)...

Från Äspetsidan kan man blicka över ån mot det gamla Åhus (som en gång var en betydande dansk stad)...

Vy mot spritfabriken där man tillverkar Absolut Vodka...

Vägen jag går heter Åvägen - där Kronoskogen börjar hittar man några informationstavlor och stigar i skogen (kommer man med bil följer man istället pilen till vänster och väljer Snickarehaksvägen)...

...och jag bestämmer mig för att följa den gulvita leden som går genom tallskog...

...uppblandad med en del krattekskog...

I ett parti finns en vacker bokskog...

Nere vid stranden kan man blicka österut mot Korran, en lagun, och mot våtmarksområde...

...som är en av södra Sveriges främsta rastlokaler för ett flertal fågelarter...

Här finns också badplatser...

Utsikt mot fågelskyddsområdet...

Utsikt mot Snickarehaken...

Jag promenerar till ålaboden vid Snickarehaken...

Vy från Snickarehakens ålabod - kusten här är känd för sitt traditionella ålafiske...

Strand vid Snickarehaken...

Glittrande hav i Hanöbukten...

Utsikten mot söder...

Vägen tillbaka genom Kronoskogen (som också följer gulvita slingan)...

...går genom tallskog där man tydligt ser de stora sanddyner som planteringen av tallen hade som syfte att binda...

En del sanddyner är täckta av vit mossa - en säregen och vacker natur i denna skog...

Bilderna från en utflykt till Åhus torsdag 28 juni 2018. Från Kristianstads Centralstation tog jag buss 551 mot Åhus och steg av vid Åhusbryggan. Tidtabellen hittar du här.

Se också Skånska Resor: Sommarens härliga Åhus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar