torsdag 7 juli 2016

Sommarens härliga Åhus

...och den försvunna staden Aos
Under flera hundra år var detta en av det danska rikets mest betydande städer - en stad som växte upp på norra sidan av utloppet till det största skånska vattendraget Helge å.

Staden hette från början Aos - som betyder åmynning. Aos är sen länge borta och många vet inte att den har funnits. Men spår finns kvar...  allt började här vid det gamla medeltida torget där en livlig handel ägde rum

De äldsta delarna av Sankta Maria kyrka uppfördes på 1100-talet och kyrkan är därmed den äldsta byggnaden i Åhus

Inte långt där ifrån, vid Missionsgatan, återfinner vi påtagliga rester av den gamla stadsmuren (man ser dem också från väg 118). Det är bara Visby som har bättre bevarade medeltidsmurar i Sverige.

Nära torget hittar vi lämningar av byggnader från tiden då Åhus var en stad. Här resterna av Sankta Annas Hospital som var sjukhus, ålderdomshem och härbärge för resande på 1500-talet.

Den här muren är vad som finns kvar av Dominikanerklostret, det lär en gång ha varit ett viktigt kultur- och lärosäte.

Så här tänker man sig att klostret från 1200-talet kan ha sett ut (bilden från utställning på muséet vid torget som finns i det röda före detta rådhuset)

Kring torget finns det äldre gatunätet bevarat. Här bild från Västergatan.

Inget medeltidshus, men ändå intressant, Otto Ols-huset av trä i två våningar vid torget.

Nu ger jag mig ut på vandringar längs ån för att se Åhus från båda sidor av Helge å. Denna gren av ån var förr det enda utloppet, men på 1700-talet bröt ån igenom vid Yngsjö, där nu huvudloppet flyter sydost mot havet. Helge å har alltså två utlopp. Här bild tagen från Äspet-bron som leder över till södra sidan av Åhus.

Vy från södra sidan. Spritfabrikens välkända silhuett på norra sidan...

Tornet på Sankta Maria kyrka sticker upp där borta i gamla staden på norra sidan

Jag har nu nått så långt österut att jag närmar mig småbåtshamnen på södra sidan...

...där jag också äter en utmärkt fisklunch på Äspets Rökeri

På andra sidan har vi The Absolut Company - här tillverkas all Absolut Vodka. Det har kallats en enorm framgångssaga...

Jag tar nu ett jättelikt skutt över till norra sidans kajpromenad...

...där jag också passerar denna byggnad som vi nu vet vad det är. En gång i veckan går Vodkatåget här ifrån med tjugofem fullastade tågvagnar.

Vi kan nu blicka ut mot åmynningen och nästan se havet, vi ser i varje fall hamnen som lär vara betydande

Strax intill finner vi lämningarna av den en gång mäktiga borgen Aose Hus (ett "hus" kunde ju vara en borg, tänk till exempel på Glimmingehus). Här har vi också förklaringen till hur namnet Åhus så småningom kan ha uppkommit som en sammandragning. Jag har gjort ett särskilt bildreportage om borgen - se här.

Nu förbereder jag mig för den stora finalen på mitt Åhus-besök...

...som bara kan firas med glass när man är här (de snålar inte - detta är vad de kallar två kulor i Åhus). Finns dessutom ett antal ställen att köpa glass på; Glassbåten, Pråmen, Glasspiraten med flera.

Visst är det en bra plats att avnjuta en eftermiddagsfika på...

Bilderna från en utflykt till Åhus torsdagen den 7 juli 2016. Jag tog tåget från Malmö till Kristianstad och där ifrån regionbuss 551 till Åhus. Turistinformation finns i röda rådhuset vid torget. Broschyren "Åhus på egen hand" rekommenderas.

Åhus är ju en plats att återkomma till. Där finns mycket mer att upptäcka. Tänk bara på stränderna, ålabodarna och naturreservaten...

Skånska Resor: Borgen i Åhus

Wikipedia om Åhus

Kristianstad kommun om Åhus

Länsstyrelsen om Åhus

Åhus museum


Bloggar om sommar, resor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar