fredag 1 juli 2016

Bäckahästen i Ystad

...kaffestuga och restaurang med anor
Dagens middag avnjöt jag på Bäckahästen i Ystad

Jag stannade till i staden på hemväg från en utflykt till Simrishamn...

...och tog mig först en titt i Ystads hamn

På vägen upp i stan kunde jag inte låta bli att slå ett öga in i den blommande Liregatan

Passerar Stortorget med veteranbrandbilarna

Tar en bild på husen i Garvaregränd

Närmar mig Bäckahästen från Lilla Östergatan

Jag beställer en hackebiff som inte går av för hackor - om man nu kan uttrycka sig så. Den var mör och fin med stekt potatis och krämig svampsås därtill. Rött vin gjorde inte saken sämre.

För mig är Bäckahästen ett trevligt ställe som alltid har funnits. Jag minns det väl från min tonårstid i Ystad på sextiotalet

Lätt att bli nostalgisk här...

Efter maten blir det en liten promenad med fotografering av några välkända motiv, här Mariakyrkan från Stora Västergatan...

...och här samma objekt från Lilla Västergatan

På Långgatan får jag syn på den så kallade Ottergrenska Maltrian, numera bryggeri och restaurang

Kanske något som ska testas vid kommande besök i Ystad?

Vid Skansgatan (nära Ystads teater) tar jag sista bilden, nu på väg mot tågstationen igen. Ett kort, men trevligt uppehåll i Ystad...

Hemsida Kaffestugan Bäckahästen

Bilderna tagna vid ett besök i Ystad torsdag 30 juni 2016


Bloggar om sommar, ystad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar