fredag 1 juli 2016

Besök i Christianshavn

...en gammal arbetarstadsdel i Köpenhamn
På väg över Knippelsbro som leder till Christianshavn

Ute på bron slår jag en blick till vänster och blickar ut över Köpenhamns hamn. Till höger har vi Chistianshavn och längst bort i synfältet syns det nya Operahuset på Holmen.

En blick mot andra sidan Knippelsbron. Till höger om vattnet ser vi Den Sorte Diamant som är det kungliga biblioteket beläget på Slotsholmen.

På väg in i Christianshavn på den stora trafikerade Torvegade

Nu viker jag in mot Christianshavns Kanal, som löper genom en stor del av stadsdelen. En stadsdel som uppfördes med holländska kanalstäder som förebild.

Gatorna längs kanalen har en lugnare karaktär...

...och här kan man njuta av både vattenspeglingar och god arkitektur

Örlogsmuséet på andra sidan

När man är här kan man inte förbigå Vor Frelsers Kirke. Och man måste naturligtvis upp i det berömda skruvade tornet - även om man tvingas kämpa mot svindeln...

Utsikt mot norr (eller kanske nordost). Man kan se kanalen som går genom stadsdelen. Till vänster Köpenhamns hamn. Rakt fram i bild Operahuset på Holmen. Längre bort kommer sen Nyholm och längst bort Refshaleöen, där det stora varvet Burmeister & Wain låg.

Utsikt mot söder (eller sydost - Bron syns i fjärran). Vattnet närmast är Stadsgraven som avgränsar Christianshavn. Stadsdelen var från början en försvarsanläggning med vallar, bastioner och vallgrav (den lär dock aldrig ha behövts som fästningsverk).

Nu är jag nere vid Lövens Bastion...

...där man uppifrån vallen kan blicka ut över Stadsgraven

...och från andra sidan graven kan blicka tillbaka mot vallen och njuta av höstfärgerna

Här var jag utom mig av hunger och störtade in bland danska pensionärer på det här stället som låg fint vid vattnet.

Ölen, som jag drack till maten, var god och stärkt gav jag mig av längs vattnet in i fristaden Christiania

Uppifrån vallen blickar jag ned mot livet i fristaden

Passerar ett av matställena och caféerna

Christianiterna har nära till vattnet...

...och en hel del har bosatt sig nära stranden

...och dekorerat husen

Nu är jag långt ute och kan blicka mot Holmen...

...och "kanonbådehusene". I dessa utmarker härskar redan skymningen...

Lite ljusare blev det på Prinsessegade på vägen tillbaka

Här har vi också en ingång till Christiania...

...och ytterligare en.

Här tar jag farväl av Vor Frelsers Kirke...

...och blickar tillbaka mot Knippelsbron när jag lämnat Christianshavn

"Rolling home, rolling home across the see..."

Bilder från ett besök i Christianshavn i oktober 2015


Bloggar om köpenhamn, kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar