torsdag 23 juni 2016

Utflykten till Kulturens Östarp

...en genuin skånsk gårdsmiljö
Åtminstone sådant Skåne på många håll kunde te sig på 1800-talet och på vissa platser långt in på förra seklet...

Jag kommer vandrande från Veberöd och anländer först till Östarps Gästgivaregård där jag senare ska äta en mycket god lunch

Men först ska jag bekanta mig med omgivningarna

...och tar mig fram längs den här inspirerande vägen mellan resliga bokträd

På höger sida dyker strax upp detta lilla hus som är en malttorka. Malt framställdes av korn och användes sen när man bryggde öl.

Strax intill hittar man en brytestuga som användes för linframställning. Den är på bilden avstängd med rep eftersom den ska renoveras. I bakgrunden...

...en stubbamölla som från början har stått på Vipeholmsområdet i Lund

Här ligger också Möllegården som är privat bostad för arrendatorn

På motsatta sidan vägen ser jag vattenkvarnen som är från 1705 och som användes framför allt till att mala råg.

Gässen hälsar artigt på mig

Även getterna kommer fram en stund och uppmärksammar mig med sitt bräkande

Till och med grisarna verkar lite livade och närmar sig

Nu ska jag ta mig en titt på Gamlegård som är en fyrlängad korsvirkesgård från 1812

Särskilt ville jag titta på Gamlegårds trädgård...

...där man försökt återskapa gamla tiders allmogeträdgård

...men också delar av just denna trädgårds historia

Här finns fler än jag som uppskattar trädgården...

...och hönsen verkar gilla de röda vinbären som hos mig väcker minnen från barndomens somrar

...men nu är det dags att vända åter

...en sista blick ut över midsommarens ängsmarker

...innan jag bänkar mig vid gästgivaregårdens bord med en förnämlig ekologisk skånsk kalops till lunch (märkligt att det alltid är skånsk kalops när jag kommer till ett ställe, men jag tröttnar inte i första taget).



Hur kommer man då till Östarp? Med bil är det lätt, med buss krångligare. Från Malmö kan det gå att försöka pussla ihop SkåneExpressen 8 (som går från Malmö till Veberöd och Sjöbo) med buss 341 som går mellan Veberöd och Sjöbo via Blentarp (och som stannar vid Kulturens Östarp, nåja nästan). Man kan byta antingen i Veberöd eller i Sjöbo och komma till Östarp från båda håll.
Jag tyckte det blev för lång väntan just med den turen jag åkte, så jag gick istället Gamla Lundavägen från Veberöd till Östarp eftersom jag var sugen på lite motion. Det är dock inget jag vill rekommendera till någon annan. Smal väg med rätt mycket trafik och inte mycket plats för en gående.

Skånska Resor: Vindmöllan i Östarp

Skånska Resor: Vattenmöllan i Östarp


Bloggar om kultur, resor


2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder från vårt kära Kulturens Östarp! Tack för att du tipsar andra om detta fina besöksmål med fri entré :-)

    SvaraRadera
  2. Tack själv för att ni värnar detta fantastiska kulturella arv!

    SvaraRadera