måndag 4 juli 2016

På upptäcktsfärd i Nørrebro

...en spännande stadsdel i Köpenhamn
Nørrebro är en stadsdel på andra sidan de små Søerne. Här ser vi husen på andra sidan Sortedams-sjön.

Passerar över Dronning Louises bro

Genom hela stadsdelen går Nørrebrogade, en av Köpenhamns livligaste affärsgator.

Jag rör mig lite vid sidan av huvudstråket och passerar här Folkets park - en park som skapats av kvarterets invånare och som fått vara kvar...

...och Assistens Kirkegård, som är en intressant plats och som fungerar, förutom som kyrkogård, även som park och rekreationsområde

Ett stort antal kända danskar ligger begravda här. Jag hittade bland andra Martin Andersen Nexös grav, författaren som skrev Pelle Erövraren, som också filmatiserats.

Här ligger också H C Andersen, Danmarks mest kända författare, begravd

Assistens Kirkegård är en skön plats dit många går för att få lugn och ro

Själv fortsatte jag rastlös och nyfiken min upptäcktsfärd, här längs Jägersborggade...

...och genom Nørrebroparken

...för att komma fram till Superkilen, närmare bestämt...

...Röda Torget

Den japanska bläckfisken

Svarta marknaden...

...med palmer

...och marockansk fontän

Längst Bortistan (så kändes det nu i mina fötter) hittade jag denna station i byggnadsstil från 30-talet som jag ju gillar...

Verkade som stället skulle rustas upp när jag var där. Hoppas de tar vara på kvalitéterna, som denna fantastiska uppgång...

...för att inte tala om denna perrong med känsla

Hungern plågar mig och till min räddning kommer Castro Café och Bar (mitt emot Röda Torget). Här äter jag en alldeles utmärkt entrecote med svampsås, grönsaker och ugnsbakade potatisklyftor. Naturligtvis med en passande Tuborg därtill...

Vandringen tillbaka går längs Nørrebrogade, den för mig fram till...

...bron som ska ta mig över till den inre staden

Några stannar kvar, som dessa Siddende unge mennesker av Johannes Hansen

Ute på bron dröjer jag själv en stund vid denna vy söderut över Peblinge Sø

Bilderna från en vandring i Nørrebro i oktober 2014


Bloggar om kultur, köpenhamn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar