måndag 4 juli 2016

På tur i Vesterbro

...en stadsdel att upptäcka i Köpenhamn
Vad är nu detta för en byggnad? Vi återkommer till den, först ska vi på en rundtur i Vesterbro precis intill...

Vi börjar från början. Och början är naturligtvis Vesterbrogade som börjar vid Rådhuspladsen. Här hittar vi Richshuset, byggt i art deco-stil och känt för sina "vejrpiger" uppe i tornet...

...och termometern i hushörnet. Just när jag stod där visade den på femton grader. Det var en vacker dag i slutet av september 2015.

Jag följer gatan västerut. Här byggs det nytt. Nytt "landmärke" utlovas, Axel Towers. Undrar hur det ser ut i dag?

Det här är Panoptikonbyggnaden på Vesterbrogade 5, högst i landet en kort period i början av 50-talet

Frihetspelaren eller Frihedsstötten...

...till minne av bondeståndets frigörelse. Läs mera här

Byggnaden kallas Ved Vesterport, på Vesterbrogade 8, är en kontorsbyggnad från 30-talet uppförd i funkisstil

Jag vandrar vidare längs Vesterbrogade genom den gamla arbetarstadsdelen Vesterbro som är uppkallad efter den brolagda landsväg som förr i tiden gick fram här till stadens västra port, vilken lär ha legat ungefär där Rådhusplatsen är nu.

Passerar Vesterbrotorg...

...där också Eliaskirken finns

En titt in i en tvärgata

Det här är Köpenhamns Museum ligger på Vesterbrogade 59

En titt in i en portgång

Vesterbrogade är lång, här ser vi i bakgrunden Carlsberg-siloen, som numera inrymmer lägenheter

Vesterbrogade 112 lär vara den plats där Lenin bodde när han besökte Köpenhamn 1910 i samband med Andra Internationalens kongress

Det var hög tid för en stor kopp kaffe hos Sannes...

...och på den orkade jag ända fram till Sorte Hest, en av de äldsta byggnaderna på Vesterbro och med anor tillbaka till 1600-talet.

Jag vek söderut och...

...kom till Engehaveparken

...där jag vilade mig en stund i solskenet

...innan det blev dags att kasta sig ut på den ökända Istedgade. Den levde dock inte upp till sitt dåliga rykte, jag såg varken porrbutiker eller prostituerade. Från början var Istedgade ett arbetarområde med stolta kamptraditioner.

Jag gjorde lite avstickare in i tvärgatorna för att känna på atmosfären

Till den här skojiga lekplatsen...

...kommer man genom den lilla porten i den stora porten fast från andra hållet

Halmtorvet ligger inte så långt från Hovedbanegården

Nära Halmtorvet finns Öksnehallen som är en del av Köttstaden

Miljöbild från den Bruna Köttstaden, tillsammans med den nyare Vita Köttstaden täcker den ett stort område i Vesterbro.

Vid Halmtorvet hittade jag också Café Mandela. Ska testa det nån gång.

Så var det då det här...

...och jag tar mig en närmare titt utanför Restaurang Cassiopeia

Här har vi det ju...


Medan danskarna cyklar hem efter jobbet (och de cyklar i massor)...

...så tackar jag för besöket i Kongens By och drar mig mot Hovedbanegården.

Bilderna från ett besök i Köpenhamn i september 2015


Bloggar om kultur, köpenhamn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar