tisdag 19 juli 2016

En utflykt till Dyrehaven

...ett naturskönt område vid Bakken
Jag stiger av tåget vid stationen i Klampenborg, norr om Köpenhamn, strax före tio på förmiddagen

...och passerar efter några minuters promenad in genom den röda porten till Dyrehaven

Jag kommer förbi Kilde sjö som ligger i närheten av Bakken

Med raska steg är jag snart i Ulvedalene...

...där den 800-åriga eken finns att beskåda

När jag kommer ut på slätten ser jag en del av de tusentals hjortarna på bete

Några kronhjortar håller ett oroligt öga på mig när jag passerar en liten skogsdunge

Nu dyker det upp något annat där framme...

...nämligen det kungliga Eremitageslottet

...varifrån man har god utsikt ner mot havet

Jag fortsätter min vandring genom bokskogen...

...tar en liten sväng inom Bakken

...för sen slå mig ner i restaurangen i Peter Lieps hus där jag äter en alldeles utmärkt dansk fleskesteg och dricker en kall och god dansk öl därtill

...innan jag fortsätter ner till stranden

...med sköna bryggor

...och svalkande skugga under kastanjer

På vägen tillbaka tar jag mig en titt på bostadsområdet Bellavista från 30-talet

...innan det är dags att ta tåget mot Köpenhamn och Malmö

Bilderna från en resa till Dyrehaven i maj 2014




Bloggar om natur, danmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar