torsdag 5 juli 2018

Tryde på Österlen

...historiens vingesus i idyllen
I det sköna, böljande landskapet strax norr om Tomelilla finner man byn Tryde…

Jag kommer cyklande från Tomelilla på Malmövägen...

...slår ett öga på gamla danspalatset Tingvalla som fortfarande lever...

...och fortsätter sen norrut på Trydevägen…

På vänster sida öppnar sig ängar och kullar - jag undrar om det kan vara där nånstans som det nya naturreservatet finns, får undersöka det senare...

Jag är på väg norrut mot kyrkbyn och redan ser jag kyrktornet sticka upp där framme...

Passerar friskolan, tidigare kommunala skolan i byn...

Jag ser några äldre hus, bland annat det här...

...och tittar på trädgårdskonst...

...vid ett nyare hus...

På andra sidan gatan står Tryde nya kyrka från 1869...

I den finns många sevärdheter, mest känd är den så kallade Trydefunten, tillverkad av verklig mästare på 1100-talet...

Figurerna skildrar en medeltida helgonlegend - dopfunten skickades till världsutställningen i Paris 1867 och vann en bronsmedalj...

På kyrkogården finns platsen för den gamla kyrkan från 1160 utmärkt med ett minnesmärke...

...och så här lär den gamla kyrkan ha sett ut...

Utsikt söderut från kyrkogården (jag har gjort ett särskilt reportage om kyrkan som du hittar här)...

Innan jag drar vidare slår jag ett öga på Tryde prästgård, idag privatbostad...

På väg tillbaka genom byn hittar jag en liten väg till naturreservatet...

...som har tillkommit för att rädda ett antal hotade arter av groddjur - och som dessutom bjuder på utsikt över ängar och dammar...

Nu styr jag kosan österut...

...till det berömda Nostalgi-cafét och femtiotalsmuséet...

...där jag börjar med en fika...

...på det färgstarka caféet...

...där man kan välja att sitta ute eller inne...

...bara lite svårt att välja plats - så jag flyttar runt lite för att beskåda omgivningarna...

Sen ger jag mig ut i muséet för att titta på en otrolig mängd tidstypiska pinaler...

Det blir en tidsresa...

...tillbaka till min barndoms femtiotal...

...med coca-cola-flaskor...

...radioapparat av en typ som fanns i barndomshemmet...

...leksaker i mängder (det hade man förstås inte själv, men man kunde alltid drömma)…

Bilar från det förgångna...

...en Chevrolet från 1954...

...en Plymouth Special från 1936...

En ombyggd Volvo Amazon från 1966 - byggd av Perssons i Tomelilla...

"Peggy Sue", ombyggd Saab sport 1965, byggd av Perssons i Tomelilla - se i bakgrunden priser som bilarna kammat in...

Tidsresan fortsätter bland leksaker...

...husgeråd av alla slag...

Kaffekannor som jag känner igen...

Transistorapparaten imponerade när den kom...

En titt in i ett femtiotalskök...

En Halda var min första skrivmaskin (långt före datorernas tid)…

Flickan i telefonkiosken...

Polisbil från sextiotalet...

Tar en bild på Esso-macken när jag går (mitt barndomshem var granne med en sådan)…

Utanför ser jag banvallen till det järnvägsspår Tomelilla-Eslöv som en gång passerade just bredvid nuvarande femtiotalsmuséum...

Hela banvallen är inte intakt så jag följer småvägar en liten bit...

...till den plats vid Trydeholm där det fanns en av- och påstigningsplats (plattformen är inte kvar)…

Så såg det ut 1957 - bilden hämtad från Banvakt.se

Jag följer banvallen en bit norrut och tittar på en gammal järnvägsbro med stenvalv över Trydeån…

Från banvallen ser jag kyrkan i Tryde medan jag cyklar tillbaka mot järnvägsstationen i Tomelilla...

Bilderna från en utflykt till Tryde tisdag 3 juli 2018. Sträckan jag cyklade från stationen i Tomelilla till kyrkan i Tryde, sen till femtiotalsmuséet och banvallen, tillbaka till Tryde kyrka och slutligen tillbaka till Tomelilla var ca 9 km.

Se även Skånska Resor: Tryde kyrka

Se även Skånska Resor: Tolv byar på Österlen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar