lördag 2 juni 2018

En bit underbar Österlenkust

...på cykel längs Skånes sydöstra hörn
På cykel från Simrishamn till Kabusa och nedslag på sköna platser i Änglamarken...

Jag startar på morgonen i Simrishamn och passerar här förbi Simrislund…

...där jag tar en liten titt i Skansens naturreservat...

...innan jag fortsätter på cykelstigen söderut...

Hela tiden har jag havet strax till vänster om mig...

Närmar mig det gamla fiskeläget Brantevik...

Norra hamnen i Brantevik...

Vy från norra hamnen - lugn och frid råder i läget...

Södra hamnen i Brantevik...

...där man också kan se minnesmärket över gamla tiders fiske...

Efter förmiddagskaffe vid hamnen fortsätter jag vidare söderut genom fiskeläget...

En bit söder om Brantevik styr jag ner mot havet...

...för att titta på denna hällkista från stenålder/bronsålder (se särskilt inlägg om kistan här)...

...och för att se på utsikten mot det lilla fiskeläget Gislövshammar…

Här upptäcker jag också denna stora svarta sten (som ser lite magisk ut)...

Uppe på cykelbanan igen och fortsätter längs kustvägen söderut...

När jag närmar mig Skillinge stannar jag en stund för att titta på den här trädbevuxna kullen ute i åkern - det är Grosshög, en gravhög som i forntiden var betydligt större. Området har använts som gravplats under tretusen år...

I åkrarna bredvid cykelbanan ser jag både blåklint...

...och prästkragar - och tyckte mig ana midsommaren redan...

Fiskehamnen i Skillinge…

...utsikt över småbåtshamnen in mot husen...

Vy söderut i Skillinge…

...och söderut fortsätter jag ut ur byn...

En skön plats strax söder om Skillinge att äta den medhavda matsäcken på...

Sköna promenadstigar söderut längs stranden...

...själv fortsätter jag på Örnahusvägen som också följer kusten...

När jag närmar mig Örnahusen letar jag mig ner mot vattnet och hittar en liten väg som löper längs stranden med sköna vyer...

Möbleringen är klar...

Där har vi ju husen i Örnahusen…

Gamla, vackra och väl underhållna hus...

Härlig syn just vid bryggan...

Sen fortsätter jag längs kustvägen...

Nästa stopp blir Borrby strand...

...där havet glittrar så härligt utanför den breda sandstranden...

...och innanför den sköna stranden...

...finns det fantastiska dynlandskapet...

...och nu ser jag den stora dynen...

...som jag känner igen...

Små violer verkar trivas i denna speciella miljö...

Utsikten från toppen av stora sanddynen...

Nu har jag i rask takt förflyttat mig åtta kilometer i sydvästlig riktning, befinner mig i Ystads kommun och är på väg mot havet på Sandhammarvägen...

Vid Sandhammaren tittar jag på den fantastiska fyren...

...som tjänstgjort här sen 1862 och varnat för de förrädiska farvattnen utanför...

Här finns också landets äldsta räddningsstation med båt, numera museum...

Så kunde det se ut när det begav sig...

Utanför i havet finns en gigantisk skeppskyrkogård efter alla fartyg som gått under här...

Idag tänker man mest på det speciella dynlandskapet och den långa och breda sandstranden...

Min cykelfärd går vidare längs Östra Kustvägen och på vänster sida har Kåsebergaåsens utlöpare börjat dyka upp...

Nästa anhalt blir Dag Hammarskjölds gård Backåkra…

Jag går ut på ängen mot havet - ängen ingår i naturreservatet Backåkra, skogen är en del av naturreservatet Hagestad (som också sträcker sig österut), nedanför skogen finns Löderups strandbads camping och en underbar badstrand...

Här finner man också Dag Hammarskjölds meditationsplats...

På stenen i cirkeln står det PAX, som är latin för frid och fred...

Jag dyker ner hos de gula gråfibblorna i den lilla världen en stund och drar sen vidare...

...västerut längs Östra Kustvägen...

Där har vi Kåseberga...

Strax är jag nere vid hamnen...

...och nu är det fiskrestaurangen jag har i siktet...

Mycket cykling kräver mat och dryck (inte fel med havsutsikt där till)…

Med nya krafter strosar jag iväg längs stranden...

...nedanför backafallen…

Vy från hamnpiren...

...och bort mot Kåsehuvud…

En blick österut längs backafallen när jag bryter upp...

...och ger mig ut på kustvägen västerut igen...

I den lilla byn Hammar svänger jag in på Gamla Kustvägen...

...för att ge mig upp på en utsiktsplats på Hammars backar...

...där man har fina utblickar över slättlandskapet innanför åsen...

...havets intensiva solglitter...

...utsikten österut längs åsens backafall mot havet...

...och vyn västerut längs bukten mot Ystad...

Avslutande bild från Österlens gränstrakter - jag cyklar sen vidare mot järnvägsstationen i Köpingebro för att ta tåget tillbaka till Simrishamn...

Bilderna från en cykeltur längs sydöstra Skånes kust onsdag 30 maj 2018. Min cykeltur var ca 35 km lång (jag hade turen att ha frisk medvind hela vägen). Vill man ta det lite lugnare och dela upp turen på flera dagar så finns det gott om campingplatser, vandrarhem och bed&breakfast längs sträckan.


2 kommentarer:

  1. Vilken underbar cykeltur som ger inspiration till flera turer i sommar. Vid Hammar badade vi ofta när vi var barn och så fick vi alltid räkna kyrktornen när vi kom tillbaka till toppen.
    Christina fd Fredriksson

    SvaraRadera
  2. Tack för uppskattningen. Ja, vi är lyckligt lottade som fick tillbringa vår barndom i dessa härliga trakter...

    SvaraRadera