söndag 5 januari 2020

Nitton skånska sjöar

...mysiga miljöer i landskapet
De små och stora insjöarna i Skåne har mycket att bjuda på när det gäller vacker natur, avkoppling och sevärdheter. Här utsikt över Rössjön som bland annat också gav oss tillfälle att besöka de fantastiska Trollehallar på norra sidan. Hela bildreportaget ser du här: Rössjön och Trollehallar.

Ringsjön runt var en härlig tur. Vi började med den östra Ringsjön, som är den största. Här blev det banvallscykling på en sträcka, fantastiska vyer, fiskrökeri, Bosjökloster och mycket annat. Alla bilderna hittar du här: Ringsjön runt.

Även den Västra Ringsjön var intressant. Ett skönt och omväxlande landskap med skogar på norra sidan, små samhällen, små vägar med liten trafik i kuperad miljö med vidsträckt utsikt. Hela bildreportaget här: Runt Västra Ringsjön.

Här tog vi fyra sjöar i en rad på en biltur genom södra Skånes Sjölandskap. De fyra små sjöarna från norr till söder; Sövdesjön, Snogeholmssjön, Ellestadssjön och Krageholmssjön. Det är ett område med fin natur av stor betydelse för djurlivet och dessutom rikt på slott och fornminnen. Fotoreportaget här: De fyra små sjöarna.

Vombsjön runt cyklade vi vintertid. Bilden är från Äskebäskan i Vombs fure. Turen omfattade bland annat besök på Övedklosters slott och vid vulkanresten Frualid, liksom ett besök i byn Vomb. Se alla bilderna från färden här: Vombsjön runt.

Ivösjön är Skånes största sjö. Jag var egentligen där för att bekanta mig närmare med brukssamhället Bromölla, men kunde inte låta bli att då och då söka mig ner till sjökanten och följa den. När jag plockade ihop sjöbilderna så blev det ett eget litet fotoreportage: Ivösjön.

Den lilla Gyllebosjön på Österlen är värd ett besök (eller flera, rättare sagt - det är en plats man vill återvända till). Här kan man slappa vid badplatsen eller titta på slott och borgruin. Själv tog jag en upplyftande fyra kilometers promenad längs sjökanten genom lummig lövskog: Gyllebosjön runt.

Sommaren 2018 cyklade jag och min kompis Bo banvall från Kristianstad upp till Loshult vid småländska gränsen. På de två första etapperna passerade vi också två fina skånska sjöar, nämligen Råbelövssjön och sjön Immeln. Bilderna från Råbelövssjön kan du se här och bilderna från sjön Immeln hittar du här.

Häckeberga sjö och slott är givna utflyktsmål. Jag var där även vintertid en gång när jag hade vandrat från Genarp över Risen. En avstickare till sjön resulterade i detta lilla bildreportage: Häckeberga sjö och slott.

Till trakten av Finjasjön kom jag vandrande en skön vårdag i början av maj. Jag har ätit en förnämlig lunch på restaurangen vid Hovdala slott och sen tagit mig upp till Trädhuset där man har god utsikt över Finjasjön. Hela bildreportaget här: Utflykt till Hovdala slott.

Den lilla Odensjön är en speciell, mycket vacker och sägenomspunnen plats. Följ med på en vandring i bilder och text till sjön, nere vid sjöstranden och till utsikten uppe på bergskanten. Hela bildreportaget här: Höstutflykten till Odensjön.

Våren 2016 cyklade jag från Svedala till Börringesjön. Vitsippor, gullvivor, Lindholmens borgruin, Börringeklosters slott och mycket annat. Alla bilder här: Utflykten till Börringesjön.

En fin sommartur på cykel runt Oppmannasjön i det vackra Sjöriket i nordöstra Skåne. Bäckaskogs slott, vyer mot berg och sköna sjöutsikter, Arkelstorp och Karsholms slott är några av de sevärdheter som vi ser på vår väg runt sjön. Fotoreportage här: Runt Oppmannasjön på cykel.

I september månad rundade vi Vittsjön, en tur i skön natur i snapphanebygd. På södra sidan av sjön rörde vi oss genom det vackra Ubbalts naturreservat, vid Vieån såg vi Gundrastorps vattenkvarn och när vi kom tillbaka fick vi tillfälle att bekanta oss med samhället Vittsjös sevärdheter. Fotoreportage: Vittsjön runt på cykel.

En hösttur gick till Vattenriket runt Kristianstad. Bilden ovan är från Ekenabben vid Hammarsjön. Det var en utflykt som innefattade även Linnérundan, Lillö och Helgeån, men som avslutades med en färd längs Hammarsjön. Hela bildreportaget ser du här: En tur i Vattenriket.

Bilderna från utflykter till skånska insjöar under åren 2016-2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar