lördag 13 januari 2018

Vombsjön runt

...cykeltur i skönt vinterlandskap
Vid stranden av den sköna Vombsjöns sydöstra hörn - närmare bestämt vid Äskebäskan i Vombs fure...

...med äldre tallskog och grova ekar och bokar som ska få utvecklas fritt ("evighetsträd" talar man om här)...

Härligt utsikt över sjön uppifrån branten...

...och fridfull stämning och tystnad nere vid stranden. Se fler bilder från Äskebäskan här.

Vi kör nu norrut längs Södra Övedsvägen på östra sidan av sjön och passerar över Björkaån (längre upp heter den Åsumsån) som rinner ut i Vombsjön och fyller på den med sitt vatten. Det är från Vombsjön som Malmö kommun hämtar mycket av sitt dricksvatten.

Nästa delmål är Övedskloster (som sedan länge är ett slott - för mer information och fler bilder se här) där vi parkerar bilen, spankulerar i slottsträdgården...

...och cyklar den vackra allén upp mot...

...Öveds kyrka - byggd på 1700-talet i en stil som ska passa ihop med slottet...

Utsikt från kyrkogården...

Här har vi utsikten från höjden upp mot det lilla berget Frualid. Det syns kanske inte så bra i diset på den är bilden, men sjön går att urskilja där framme (och i verkligheten syns den alldeles utmärkt)

Det är vacker utsikt här uppifrån - även en mulen dag i januari...

Nu ser vi den långsträckta vulkanresten Frualid från norra sidan, rakt framför oss har vi den lilla (konstgjorda) sjön Vassen, som fungerade som vattenmagasin för kvarnen i Öved...

Rakt över har vi bergssidan med inslag av rödaktiga klippor och beklädd med bokträd. Nere vid vattnet går en vandringsled. Det talas om både rådjur och vita dovhjortar i trakten...

På väg tillbaka till slottet ser vi något som kan ha varit en statarlänga...

Vackra trakter är det...

Nu inleder vi cyklingen runt sjön genom att trampa allén upp mot väg 104...

Utsikt mot norr från väg 104 - själv blir jag lyrisk av dessa fantastiska färgnyanser...

104:an går längs norra sidan av Vombsjön, här uppe vid sjöns nordöstra hörn genom en vacker bokskog...

...som jag naturligtvis måste ta mig en närmare titt på

Utsikt söderut över sjön...

Ett stycke är det öppen mark nedåt sjösidan...

Passerar Svansjö Säteri...

Passerar över Borstbäcken som kommer norr ifrån och rinner ut i sjön här. Borstbäckens dalgång, som sträcker sig norrut, utgör ett naturreservat och rymmer bland annat en skogklädd ravin.

Nu har vi svängt söderut in på Vombsvägen som går längs sjöns västra sida...

Utsikt in mot markerna väster om Vombsjön

Vy från Vombsjöns västra sida

Också från västra sidan, närmare bestämt...

...vid Lilianshamn...

...som också är utflöde för...

...Kävlingeån som avvattnar sjön - här vy västerut (det man ser där borta till vänster är inte Vombsjön utan våtmarker/översvämmade ängar

Vy ut över Klingavälsåns naturreservat (med Vombs ängar)...

...ett eldorado för fåglar

Från fågeltornet kan man även titta ut över Vombsjön på östra sidan av vägen...

En blick åt väster en liten bit längre fram och jag drar mig till minnes att jag läst att hela Vombsänkan är ett sedimentområde av sand som bildades under istiden då en sjö blev uppdämd mellan två isströmmar.

Kyrkan i det lilla samhället Vomb...

...och strax invid hittar man Byagården

Inte så långt där ifrån finns Kaffestugan...

Sen blir det Norra Vombsvägen som är en nästan helt rak grusväg genom skogen söder om sjön

En liten studie av fascinerande tickor på en björkstam...

Tillbaka vid Äskebäskan - rundan är fullbordad. Jag kan inte låta bli att i den tilltagande skymningen gå in bland de mäktiga tallstammarna vid sjökanten för att ta in tystnaden och den fridfulla stämningen...

Fler bilder och mer information på Skånska Resor om Övedskloster och om Äskebäskan.

Bilderna från en utflykt till Vombsjön måndag 8 januari 2018. Det blev en kombination av transportmedel. Jag tog cykeln med på tåget till Tomelilla där vi lastade våra respektive cyklar på min kompis Bos bil och körde till Övedskloster. Därifrån cyklade vi till närbelägna Öveds kyrka och Frualid. Tillbaka vid Övedskloster bytte vi till bil och körde till Sjöbo där vi åt lunch på gästis. När vi återvänt till Öved blev det cykling runt sjön. Runt sjön är det uppskattningsvis ca 16 km. Från Övedskloster till Frualid är det ca  1 km. Mest biltrafik var det på väg 104, annars lugnt. Hade jag genomfört detta ensam hade jag tagit cykeln med på bussen till Sjöbo och sen cyklat därifrån.