lördag 6 januari 2018

Städer i Skåne

...speglingar av fantastisk kultur och historia
Städerna i Skåne är i många fall ända från tidig medeltid (eller äldre) och bär på en rik kultur och historia. Bilden ovan är från Södra Förstadsgatan i Malmö, en relativt ung skapelse i stadens historia, och hämtad från ett bildsvep över staden som jag kallar Minnen av Malmö. En tur genom en del av det nyare (nygamla) Malmö får man genom Bropromenad i Malmö och den äldre historien speglas i Malmö på tvären. Malmös många parker är värda besök, här några bilder från ett av mina senaste besök i Pildammsparken: Pildammsparken i Malmö.

Helsingborg är Skånes andra största tätort efter Malmö och är en av Nordens äldsta städer. Mitt resereportage från Helsingborg hittar du här: Själva Kärnan i Helsingborg - Skånes andra stad sedd från landborgen.

Universitets- och domkyrkostaden Lund kommer på tredje plats i tätortsligan och har en historia som går tillbaka till 900-talet. Sevärda mål i Lund speglas i bildreportage som En kul tur till Kulturen, Stadsparken i Lund, På historiska muséet i Lund, Botaniska trädgården i Lund och Domkyrkan i Lund. Lund hade en historisk föregångare som nu håller på att grävas fram: Vikingastaden i Uppåkra.

Kristianstad är "bara" fyrahundra år, men anlagd som renässansstad under den danska tiden. Bilden är från utsikten vid Naturum i Vattenriket - mitt i centrala Kristianstad. Här ett bildreportage från den vackra staden: Kristianstad i Vattenriket.

Landskrona vid Öresund är en sevärd stad. I mitt bildreportage genomkorsar jag delar av staden på väg till och från det lilla fiskeläget Borstahusen: I Landskrona är det toppen. Från Landskrona kan man även ta färjan till Ven, en underbar ö ute i Öresund. Se bilderna från en tur dit: En resa till Ven.

Tätt efter Landskrona i tätortsstatistiken kommer Trelleborg som är en av Skånes allra äldsta städer. Den gamla trelleborgen, som stan är uppkallad efter, är funnen och delvis återuppbyggd. Här ett bildreportage med tips på sevärdheter: En tripp till Trelleborg.

Ängelholm, staden med de blommande broarna, har fyllt 500 år och är Skånes sjunde tätort. Se reportaget här: En tur till Ängelholm. Genom Ängelholm ringlar sig Rönne å, Skånes näst största å - även kallad den skånska Amazonfloden. Här reportage: En färd på Rönne å. Ängelholms föregångare hette Luntertun: Luntertun en skånsk stad som försvann.

Ystad är en gammal och vacker stad, men framför allt är den unik på det sättet att där finns så många välbevarade äldre byggnader. Se min stadsvandring för att titta på husen från den danska tiden: Det gamla Ystad. När jag var där passade jag också på att undersöka historien om Vassaån: Ystads å som försvann. Kommer du till Ystad under sommartid så vill jag gärna rekommendera Fritidsbaren - en anrik kaffestuga och restaurang vid stranden.

Simrishamn är en liten, men gammal och vacker stad, som också är centralort i kommunen och sen gammalt ansedd som Österlens "huvudstad". Den kan vara skön att uppleva alla årstider, här mina bildreportage Sommar i Simrishamn och Vinter i Simrishamn.

Officiellt finns det nog inte längre några städer i Sverige idag. De orter som jag benämner som städer här är sådana som tidigare haft stadsrättigheter eller utgjort stadskommun och som idag fortfarande är centralorter i sina kommuner. Det finns ytterligare några i Skåne förutom dem jag nämnt här, till exempel Hässleholm och Eslöv. Sen finns det sådana som varit städer tidigare, men som förlorat sin ställning som centralort, till exempel Skanör och Falsterbo.
Sen har vi skånska städer som försvunnit. Här en länk till bildreportagen med jakten på dessa: Försvunna städer i Skåne.

Se även Skånska Resor: Nio slott och borgar på Österlen


Bloggar om historia, kultur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar