tisdag 3 maj 2016

Utflykten till Börringesjön

...natur och historia i skön förening
Våren i full gång vid stranden av Börringesjön

Jag tog cykeln på pågatåget från Malmö till Svedala och gav mig sen ut i backlandskapet österut

Från väg 108 styrde jag in först på Ugglarpsvägen och sen Norra Lindholmsvägen

En första anhalt var att besöka ruinkullen efter den en gång mäktiga borgen Lindholmen från 1300-talet, som låg vid Börringesjöns nordvästra strand. Enligt informationstavlan kan den ha sett ut som ovan.

Vägen till borgruinen är också en naturupplevelse...

...när man följer stigen genom hagarna

Ruinkullen avtecknar sig redan på håll...

Resterna av den forna borgens vallgravar

Gullvivorna blommar där en gång borgens murar reste sig

Från ruinkullens sydöstra hörn får vi en första skymt av Börringesjön. Söderöver (höger i bild) ser vi bokskog längs sjöstranden.

På vägen tillbaka upptäcker jag att någon lämnat en modell av Lindholmens borg

Jag ska nu fortsätta min cykelfärd längs Norra Lindholmsvägen. Strax före E65 svänger jag höger in på Klostervägen...

...och passerar snart det här huset på väg mot...

...Börringe kloster, höll jag på att säga, men det är det ju inte. Nej, av klostret från 1200-talet finns inget kvar. Däremot Börringeklosters slott, vars nuvarande huvudbyggnad är från 1700-talet.

Slottet ligger vid Klosterviken, nu en egen liten sjö, som förr hängde ihop med Börringesjön

Här har vi den märkliga så kallade Borravallen som löper tvärs över halvön Borren...

...vilket man kan se på den här Google Maps-bilden. Det gröna bandet i mitten är Borravallen och det vita är uppodlad mark. Strax söder om Börringe station finns en stig (även parkeringsplats) som leder till Borren (när jag var där var det lite rörigt med skogsavverkning, men det gick att ta sig fram).

På andra sidan Borravallen ser det ut så här. Det spekuleras kring om det har funnits en fornborg här eller om det kanske har varit ett hjorthägn...

Här slår jag mig ner på en stubbe uppe på Borravallen i det återkommande solskenet för att äta min medhavda matsäck.

Här går det alldeles utmärkt att njuta av utsikten...
Kring Börringesjön ska det finnas gott om sjöfåglar och även rovfåglar, bland annat kungsörn. I sjön finns det också fisk, bland annat abborre och gädda

Den långsträckta halvön som skjuter ut från öster (vänster i bild) måste vara Skyttanäbben...

Jag avrundar utflykten till Börringesjön med eftermiddagsfika på kaféet vid slottet. Sen tar jag en liten väg över Tittente och är tillbaka i Svedala på en halvtimme.



Bloggar om natur, vår


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar