lördag 7 maj 2016

Resan till Ängavallen

...genom blommande rapsfält
Hundra procent ekologisk lunch med lokala produkter - det smakade riktigt bra...

...efter en aptitgivande cykeltur genom Söderslätts blommande rapsfält

Resan gick med tåg från Malmö till Östra Grevie. Eftersom jag hade cykeln som medpassagerare kunde jag sen fortsätta på egna hjul på Steglarpsvägen...

...där jag på håll kunde se några av de många bronsåldershögarna på Steglarpsfältet

Nästa anhalt blev byn Fuglie

...där jag tog mig en titt på kyrkogården...

...och hittade den ena av de två Fuglie-runstenarna. "Atte reste sten denna efter Torsten, son sin" - så lär budskapet vara.

Nästa mål på resan blev Bodarp, en väl sammanhållen liten by som aldrig skiftats

En gravhög (skymtar till vänster), en kyrka, fyra gårdar och fyra gatehus - så ser byn ut. I byn finns också Hallongården.

Bodarps kyrka vars äldsta delar kan vara från 1100-talet

Gatehus i Bodarp

Nästa mål kallar redan - Södra Håslöv där framme

En by som har en häftig kyrka, tycker jag. Jag vet inte vem som har kallat den för "Söderslätts katedral", men det kan vara en passande benämning...

Bredvid vägen från Håslöv mot Räng ligger Hanehög. Om den finns det sägner, liksom kring många andra gravhögar. I Hanehög lär det bo en alldeles äkta drake... Dessutom flyttar sig högen varje år österut ett "tuppfjät"...

Passerar stubbamöllan i Norra Håslöv

Strax intill betar fåren från Ängavallen

Efter den utmärkta lunchen på Ängavallens Café tar jag en promenad i gårdens park...

...och örtagård...

...och tittar på Gammelgård. Här finns det mesta; restaurang, hotell, eget mejeri, eget slakteri, egen korvtillverkning med mera. Och inte minst, djur som får leva ett värdigt liv. Här en länk för den som vill veta mera: Ängavallen.

Jag tar mig en titt på Norra Håslövs gamla bygata...

...innan det är dags för återfärd som går över Västra Värlinge där jag hittar det här som verkar vara rester av en dös väster om byn. Fann dock ingen informationsskylt. En dös skulle passa väl in i stråket av megalitgravar här längs E6 och Döserygg.

I Västra Värlinge finns det annars bevarad äldre bebyggelse...

...och ett mejeri som nu har blivit plats för andra verksamheter

På väg tillbaka till pågatågsstationen i Östra Grevie slutar jag resan som den började - omgiven av gula rapsfält

Även de många bronsåldershögarna söder om Villie inramas allt mera av gult...

Tidigare utflykter på Söderslätt med Skånska Resor:





Bloggar om resor, skåne Intressant


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar