lördag 14 maj 2016

På strandpromenad i Bjärred

...sommarkänslan direkt
 Den drygt femhundra meter långa bryggan ut i Öresund

 Låt oss ta det från början. Jag kom promenerande från Borgeby slott och gick (via Tegelbruksvägen, Västervångsvägen och Västanvägen) norr om Bjärred ner mot stranden

Här kunde jag blicka norr ut mot de fredade markerna vid Lödde ås utlopp

...och slå ett öga tvärs över bukten mot Malmö i fjärran

Den gula kabblekan blommar för fullt...

...och trivs bra på fuktiga platser

Jag fortsätter nu längs kusten söderut...

...i ett område med härlig natur (hit får jag återvända för att titta närmare på Gyllins ängar och naturreservat en annan gång)

Här kan man också se den så kallade Litorina-vallen som löper parallellt med havet en bit inåt land

Jag slår en blick bakåt norrut längs den väg jag gått...

...och dröjer kvar en stund vid detta rofyllda perspektiv

Nu går promenaden vidare söderut...

...längs en strand med bryggor och båtar

En del välbärgade borgare från Lund inmutade tidigt sina sommarrevir i en rad närmast stranden. På bilden: Vitusborg från 1902 (en annan av dessa villor utannonserades för 19,5 miljoner).

Så var det detta med den långa bryggan. Jag hade redan promenerat i två timmar...

Skulle det finnas kaffe där ute eller var min långa vandring förgäves?

Jag hade turen på min sida och kunde avnjuta mitt kaffe med denna härliga utsikt över sundet

...och på väg tillbaka mot land kunde jag blicka in mot den sköna strandpromenaden

Se också Skånska Resor: En utflykt till Borgeby slott



Bloggar om sommar, natur


2 kommentarer:

  1. Åååhhh vad jag gillar denna sida! Underbara bilder och en massa fina tips om utflyktsmål som jag (som nordvästskåning) inte kände till. Tack! // Tina i Helsingborg

    SvaraRadera
  2. Tack själv Tina! Det är roligt att dela med sig och få respons.

    SvaraRadera