tisdag 17 maj 2016

En av Skånes bästa badstränder

...Ystads Saltsjöbad
 Hit kom jag vandrande en dag i början av juni 2015

Jag steg av pågatåget vid järnvägsstationen och promenerade sen i östlig riktning förbi gamla Persöners och den plats där fiskeläget Revhusen låg en gång...

 ...förbi den plats som Ystadborna förr kallade "världens ände" (Dragongatans slut), förbi fiskehoddorna och ut här på strandpromenaden bakom idrottsplatsen

Det dröjer naturligtvis inte länge innan ett viktigt landmärke för stranden i Ystad dyker upp, nämligen de världsberömda badhytterna...

Passerar förbi hotell Saltsjöbaden

Den breda inbjudande stranden visar upp sig, några följande bilder får tala för sig själva...





Den här strandvillan väcker nostalgiska minnen. På 60-talet fanns här den legendariska popklubben Beach Club...

Badhytter i olika tappning fortsätter att kanta min väg

Nu skådar mitt öga något som väcker aptit och ljuva minnen...

...nämligen makalösa Fritidsbaren...

...känd för sina hemlagade köttbullar, goda wienerbröd och trevliga stämning

På Fritidsbarens övre veranda kan man njuta av den här utsikten. Fritidsbaren på Facebook.

Efter fika är det nära till vattnet...

Skånska Resor: Ystad min älskade stad

Se också Skånska Resor: Löderups strandbad


Bloggar om sommar, natur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar