tisdag 7 januari 2020

Lokstallarna på Kirseberg

...industriminnen från det förflutna
Ett stort före detta industriområde som nu befinner sig mellan det som var och det som komma skall...

Här var grindarna in till det som vi kallade för SJ-verkstäder vid Södra Bulltoftavägen...

I dag står det, inte helt tomt, men tämligen öde jämfört med den verksamhet som var en gång...

En gång en av Malmös största arbetsplatser, nu vilar en slags museikänsla över området...

De tidstypiska fönstren speglar en ny tid som vi ännu inte greppar...

Spåren som förr ledde in till lokstallarna (som egentligen var en vagnverkstad, lokverkstaden är riven) leder nu ingenstans...

När jag vänder på huvudet mot norr ser jag kända silhuetter från närbelägna Backarna...

Men här har tiden stannat...

Ett avbrott i underhållsarbetet...

Traversen står still...

Från det socialrealistiska till områdets surrealistiska hörn...

Vad skådar vi här?

"...fast man bodde ibland i en tunna..." (Nils Ferlin)

"...the circus is in town..." (Bob Dylan)

Hotell, reception, kiosk...

Här finns också odlarens fridfulla hörn...

Minnen från en annan tid...

...en annan värld...

...för tankarna till hallar med traverser...

Arkitekturen minner om många av de fabriker jag jobbade på i min ungdom...

Från panncentralen ryker det fortfarande...

Före detta kontorsbyggnaden...

En konstinstallation...

Kanske är alltihop att betrakta som en konstinstallation, tänker jag när jag går ut genom grindarna...

Bilderna från ett par strövtåg på det gamla industriområdet i december 2019. Tilläggas kan att området är statt i förändring. Ett par länkar här och här som ger en vink om detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar