måndag 18 februari 2019

Svedalas fina tegelbyggnader

...fantastisk epok och arkitektur
Får en stund över när jag väntar på tåget i Svedala och tar en promenad i närheten av stationen - på Gjuterigatan möter jag åsynen av den här verkstadsbyggnaden med en lång rad skorstenar. Byggt 1896-1914...

Nära intill, vid Stationsplan, beundrar jag dessa praktfulla fönster av gjutjärn från 1912 - de tillhör Åbjörn Andersons verkstadsbyggnader...

Rakt över gatan från stationen finner man Åbjörn Andersons kontorsbyggnad i nygotisk stil...

...och jag kan inte låta bli att ta en närbild för att titta närmare på alla fina detaljer som finns...

Från Gjuterigatan ser jag över kvarteret baksidan av ett äldre bostadshus i tegel med små balkonger...

Jag svänger in på Åbjörngatan där jag hittar det här magnifika huset - fasaden dekorerad med band av grönglaserat tegel och mycket utsmyckningar. Läser sen att det var poliskommissarie Josef Linderoth som lät bygga huset 1910...

Jag kommer ut på Kyrkogatan där jag ser flera flotta villor på rad - först en som byggdes ca 1900 av byggmästare Anders Pettersson, även kallad "Kyrkopetter" eftersom han restaurerade byns kyrka...

Sen det här som veterinären Rasmus Rasmusson lät uppföra 1905 - ett bostadshus och ett hus där han hade stall och veterinärklinik...

Så denna ståtliga sak som sägs vara byggd i engelskinspirerad villastil - beställd av disponent Carl Berglin, Åbjörn Andersons närmaste medarbetare och även delägare i företaget...

Svedala kommunhus är av yngre datum, men följer traditionen och byggdes av lokalt framställd tegel. Ligger vid torget, här dock betraktat från korsningen Kyrkogatan-Almgatan. Invigdes 1964...

Gamla brandstationen som uppfördes 1913. Adressen är Åbjörngatan 11 och byggnaden var brandstation fram till 1986 då en ny brandstation invigdes...

Vid Åbjörngatan finner man även Folkskolan, byggd 1896 i rött Börringetegel. Förutom lektionssalar fanns här även bostäder för lärare och lärarinnor...

Vid Bankgatan vid torget står Sparbankens första hus i Svedala - byggt 1897...

Vid Storgatan vid torget står detta hus som kallas "S P Anderssons hus" - affärs- och bostadshus byggt 1914...

Vy Åbjörngatan i sydvästlig riktning...

Bänkar vid järnvägsstationen med design som följer i traditionens spår...

Järnvägsstationen var både en del av allt detta och en viktig förutsättning för expansionen som skapade den fantastiska tegelepoken...

Bilderna från ett uppehåll i Svedala tisdag 12 februari 2019

Läs mera på Tegelakademins hemsida

Se även Skånska Resor: Skurup - byn som ville vara en stad



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar