lördag 9 februari 2019

Rörums backar

...böljande natursköna kullar
De böljande, betade kullarna sydväst om Rörums by tillhör de mest natursköna platserna på Österlen...

En del av området är naturreservat och här kommer jag vandrande från Forsemölla längs ravinen där det också finns ett vattenfall, Forsefall...

Stigen leder in till Mandelmanns ängar där boskapen betar under sommartid...

Nu möts jag av ett mysigt vinterlandskap...

...bland de kullriga betesmarkerna uppe på backarna...

Utsikten mot de södra delarna av backarna...

Vy bort mot något som påminner om...

...vad man brukar kalla enefälad...

I öster ser jag Skallahögbjär...

...med det ensamma trädet...

...som är ett hagtornsträd...

När jag var här senast var marken gul av vårblommor...

...men jag gillar att uppleva detta även vintertid...

Inte minst ett litet snötäcke hjälper till...

...för att lysa upp och bättra på upplevelsen...

Jag trivs med tystnaden och fridfullheten här uppe...

Det är något som gör att friden lägger sig över mitt inre...

Nu skymtar jag de böljande backarna...

Utsikten öppnar sig på östra sidan...

Solen tränger igenom dimman och lyser på kyrkan nere i Rörums by...

Där skådar jag kullen med ensamma trädet...

Solen är på gång...

Vyn upp mot Skallahög...

Utsikt mot söder...

Närmar mig toppen när solen bryter igenom...

Uppifrån är det magnifik utsikt...

...ner mot byn och Stenshuvud till vänster...

...och i öster mot havet...

Bilderna från en vandring på Rörums backar måndag 4 februari 2019

Se även Skånska Resor:

En vårutflykt till Rörums backar

Vintersol över Rörums backar

Forsefall vid Rörum

Ensamma trädet på Skallahög



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar