fredag 1 februari 2019

Östra Hoby kyrka

...unik och historiskt intressant
Östra Hoby kyrka är en av de äldsta - den är dessutom unik och intressant av flera anledningar...

Den började byggas redan under 1100-talets första hälft, men hela kyrkan med absid, kor, långskepp och brett västtorn färdigställdes under samma århundrade - att tornet byggdes redan då tillhör ovanligheterna...

De båda sidoskeppen i norr och söder tillkom först i mitten av 1800-talet...

Jag närmar mig västerifrån - kyrkan ligger vid infarten från Borrby...

Östra Hoby var kyrkby i den gamla socknen som omfattade även närbelägna byn Kvarnby och de båda fiskelägena Skillinge och Örnahusen...

Det sistnämnda märks när man går runt och tittar på gravstenarna...

Sjöfolk är väl representerade och speglar kustsamhällenas utveckling som fiskelägen och sjöfartsorter...

Förutom alla som var knutna till lantbruket så finns ett antal yrken representerade...

...som förknippas med det gamla samhällets höga grad av lokal självförsörjning...

Kyrkan och kyrkogården är vackert belägen - här utsikten mot omgivningarna på norra sidan...

...och södra sidan...

...där man även kan zooma in utsikten mot Östersjön...

Jag rör mig framåt mot kyrkan...

Söder om kyrkogården står den gamla prästgården...

Jag ska återvända en dag när kyrkan är öppen - för att se de fantastiska takmålningarna (som jag bara sett på bild än så länge) och den berömda 1100-talsdopfunten som är tillverkad av Trydemästaren...

En speciell kyrka på en speciell plats, tänker jag efter mitt besök...

Bilderna från en utflykt till Östra Hoby 18 januari 2018



Se även Skånska Resor: Ett besök i Östra Hoby.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar