lördag 20 juli 2019

Kulla Gunnarstorp

...ett stycke fin natur och kulturhistoria
Kulla Gunnarstorps slott inbäddat i omgivande park och naturreservat...

Jag tar stadsbuss 8 från Helsingborgs C och stiger av vid hållplats Kulla Gunnarstorp Slottet - passerar förbi gårdsbutiken som säljer sådant som har med trädgård, inredning, viltkött och grönsaker att göra...

Träder in i slottsparken...

...och strax ser man det pampiga slottet - kallas "Nya slottet" och är byggt på 1860-talet (till skillnad från gamla slottet, eller borgen, från 1500-talet)...

Jag zoomar in under balkongen på vänstra sidan av slottet - och här öppnar sig utsikten över Sundet och över till danska sidan...

Men nu lämnar jag det nya slottet för en stund...

...och beger mig till det gamla slottet, den vallgravsomgärdade borgen från 1500-talet...

Godset lär ha anor tillbaka till 1400-talet, borgen tror man dock är byggd i slutet av 1500-talet...

Jag rör mig runt vallgraven, nu vackert inbäddad i sommargrönska...

Gamla slottet betraktat från "borggårdssidan"...

Jag läste någonstans att familjen Trolle har planer på att öppna borgen för allmänheten - hoppas det stämmer...

Här finns också vackra ekonomibyggnader från 1800-talet - i en av dessa ska det bli konsthall...

Och där borta har vi det rosavita huset, en gång byggt som magasin, sen ombyggt till inspektorsbostad - idag privatbostad...

Från parkeringen vid gårdsbutiken följer jag en stig västerut ner mot havet...

Via en liten stig in till vänster i skogen lyckas jag hitta den omskrivna utsiktsplatsen med tre uthuggna utsiktsgator mot Sundet - här den vänstra...

Vad ser man där då om man zoomar lite? Ser ut som en välbekant silhuett...

Slottet Kronborg i Helsingör på danska sidan...

Den mittersta av utsiktsgatorna...

Där har vi ju vårt danska moderland...

Med förstoring kan man skymta husen på danska sidan...

Den tredje gatan genom skogen...

Här är avstånden över vattnet lite större...

Från utsiktsplatsen leder en stig söderut in på ängsmarker med utsikt över Öresund...

...och vänder man sig inåt land så ser man rakt upp mot det nya slottet...

Uppfört 1865-72 av Baltzar von Platen - arkitekt var dansken Christian Zwingmann...

Detaljer av...

...Kulla Gunnarstorps slott...

Jag rör mig ut i det omgivande naturreservatet...

...där en ravin bildats...

...av vattendrag som skurit sig djupt ner...

En rostfärgad bäck omgiven av bokar...

...och ormbunkar...

Nere vid Öresunds strand...

Kanske inte precis någon badstrand (den finns en bit söderut, sandstrand och badplats vid Hittarp)...

...men den är ändå lite speciell - sedimenten visar växelvisa lager av lersten och sandsten (som avslöjar att platsen för tvåhundra miljoner år sen var kraftigt påverkad av tidvatten)...

Så där kan det se ut...

Beger mig uppför landborgen, som det heter här...

Bokar i ravinen...

Så dyker plötsligt slottet upp ur en ny synvinkel...

Jag går på en stig söder om slottet...

Hästar betar i hagar utmed stigen - jag ser vingarna på Kulla Gunnarstorps mölla sticka upp över träden...

Utsikt över ängarna ner mot Öresund...

Närmar mig möllan - ser också en stor gravhög från bronsålder ute på ett fält...

Måste vara före detta möllarebostaden...

Möllan från 1809, en av de äldst bevarade holländarna i Skåne - ovanligt nog har den en så kallad båthätta i stället för den vanliga uppsvängda kupolen...

Bilderna från en utflykt till Kulla Gunnarstorp fredag 19 juli 2019. Kan vara lämpligt att ta del av slottets information (hemsida här) innan man besöker platsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar