onsdag 17 juli 2019

Östra Tommarps socken

...ruvar på minnen från fornstora dar
På upptäcktsfärd i det nutida Östra Tommarp - men vem kunde ana att det i denna lilla socken i Järrestads härad en gång stod en betydande stad i det danska riket?

Jag närmar mig på cykel väster ifrån på väg 11 - byn Östra Tommarp syns där framme på båda sidor om vägen...

På norra sidan ligger det tidigare stationssamhället Östra Tommarp - här syns några av byggnaderna som tillhör Skånefrö AB, en betydande verksamhet i trakten...

På södra sidan passerar jag Tågarpsdösen, som egentligen är en gånggrift. Den byggdes under bondestenålder och visar att människor redan tidigt slogs sig ner här eftersom förutsättningarna för jordbruk var gynnsamma och betesmarkerna goda invid ån (se mera om Tågarpsdösen här)...

På höger sida syns kyrktornet sticka upp bakom en gård - det var här söder om nuvarande väg 11 som kyrkbyn i socknen låg...

Jag börjar med att svänga in på Bygatan på södra sidan - till höger syns gamla brandstationen...

Det finns naturligtvis inte mycket som påminner om att det funnits ett medeltida maktcentrum här - dock har Bygatan i Tommarp samma sträckning som en av huvudgatorna i den försvunna gamla staden Tumathorp som existerade under hundratals år...

Jag parkerar cykeln och promenerar Klostergatan fram - till höger har vi Skolmuséet som är inrymt i Tommarps gamla skolhus från 1727!

Efter gamla skolan passerar jag Esbjörnska huset, ett typiskt gatuhus från 1700-talet - får ni någon gång möjlighet till guidad visning så ta den...

På höger hand kan man också blicka in mot Östra Tommarps kyrka - det är dock inte den gamla medeltida kyrkan som revs på 1800-talet (jag ska återkomma till denna kyrka vid tillfälle - finns intressanta saker)...

Nu går jag över till Klosterplatsen - under fyrahundra år fanns här ett kloster som tillhörde premonstratensorden. Det bidrog till utveckla staden till ett religiöst och ekonomiskt centrum och fick betydelse för utvecklingen av lantbruk, kreatursskötsel och trädgårdsodling...

Det är folk på studiebesök när jag kommer till platsen...

Det mesta som finns kvar finns under jord - här delar av klosterkyrkans nordportal...

Det medeltida klostret upptog en betydande plats...

...och klosterområdet sträckte sig förmodligen ända ner till Tommarpsåns dalgång...

Jag fortsätter på cykel Klostergatan västerut och tittar på den gamla kalkugnen från 1862 - kalk har dock både brutits och bränts under lång tid i Tommarp...

Då passerar jag också ån som gör en stor U-sväng kring det som var staden Tumathorp - till staden hörde fem kvarnar, en lär ligga bortåt Gärsnäs slott, fyra finns kvar i Tommarp än idag, här Lövdahls kvarn längs i väster...

På väg tillbaka mot byn och jag försöker föreställa mig det sjudande livet i den gamla staden med kungsgård, egen mynttillverkning, kloster, hospital, kvarnar, järnhantering, torg, rådhus, kyrkor, långhus och grophus...

Vid bygatan passerar jag det som måste ha varit en yngre skola, men som idag rymmer tandläkarmottagning...

Bygatans förlängning över bron - jag svänger vänster och följer ån för att hitta de gamla kvarnarna...

Längst i öster hittar jag dammen...

...vid gamla Ullspinneriet - under 1800-talet gick man här över från kvarndrift till att låta vattenkraften driva spinneri (se Tommarps Ullspinneri Museum på Facebook här)...

Hela arrangemanget är bevarat och mycket vackert - därtill en fantastisk trädgård...

Här låg kvarnarna på rad, strax väster om Ullspinneriet står Valskvarnen, som var i drift till slutet av 1900-talet...

Även här kan man betrakta...

...kvarnrännor och allt som finns kvar intakt...

Industriminnen värda att bevara...

Jag lyckas också få se kvarnhuset till Beckvalls kvarn (kvarnrännan utomhus är dock igenfylld)...

Så här ser det ut på framsidan...

 Nu är jag tillbaka på Bygatan på väg söderut och passerar Jörgens Tidlösa Rum, inredningsdetaljer på Brodala gård...

Jag kommer upp på väg 9 och är strax utanför den lilla byn Vranarp, som också hörde till Östra Tommarps socken...

Vad jag vill titta på är den här minnesstenen, som restes 1929 över Vranarpssonen Henrik Wranér. Tvåtusen Österlenbor kom till invigningen av stenen den 6 augusti 1929...

Henrik Wranér var journalist, författare, folklivsskildrare, tecknare och textare. Här på Österlen är han mest känd för sina humoristiska skildringar av allmogelivet på bygdemål...

Nu bär det iväg upp till den nyare, norra delen av Östra Tommarp - den del av samhället som skapades med järnvägens tillkomst...

Jag börjar med att cykla Storgatan fram och tycker mig se hus som är typiska för järnvägsepoken...

Passerar gamla mejeriet...

Kommer fram till entrén till Tumavallen...

...där man finner bygdegården...

...och idrottsplatsen som blivit Hundkapplöpningsbana...

Järnvägsgatan...

Silon till höger...

Retro Österlen till vänster...

Tågen passerar här, men stannar inte längre - vilket är synd och skam...

Gamla järnvägsstationen är dock kvar...

...och det gläder mig att namnskylten finns kvar...

Jag rullar över spåren och tittar västerut - här går tågen vidare till Gärsnäs, Tomelilla, Ystad, Malmö, Lund och Helsingborg...

På höger sida ser jag stor verksamhet, JHL Bygg & Garden Center, Järrestads Härads Lantmannaförening...

"Mer än en bygghandel" utlovas - jag får väl besöka stället vid tillfälle...

Jag fortsätter Järnvägsgatan ut på landsbygden och lockas av denna stig in i det okända...

...den svänger hit och dit...

...passerar en liten vinodling...

Det är ju upp på högsta backen jag vill, den som jag sett så många gånger på håll från tåget och undrat över...

Längst upp finns en bänk där man kan vila sig och titta på utsikten...

...mot Tommarps by...

...ned över vinodlingen...

...mot landskapet i öster...

...och norrut...

...och mot sydväst...

Jag dröjer en stund här bland de vilda blommorna och smälter intrycken från min utflykt innan jag cyklar tillbaka till Gärsnäs för att ta cykeln med på tåget...

Bilderna från en utflykt till Östra Tommarp tisdag 16 juli 2019. Det går också bra att ta bussen till Östra Tommarp och så här i sommartid ska man få ta cykel med (i mån av plats) alla dagar och avgångar. Det går naturligtvis även att ta sig fram till fots i Östra Tommarp.



Se även Skånska Resor: Den försvunna staden Tumathorp


2 kommentarer:

  1. Tack för en fin presentation. Min mormor föddes i Östra Tommarp i slutet av 1800-talet. Jag har aldrig varit på Österlen så nu tänkte jag åka dit i sommar för att se min mormors uppväxtmiljö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppskattningen! Hoppas du får en fin Österlentur i sommar.

      Radera