lördag 6 juli 2019

Vad kan man göra i Lund?

...några tips för den tillfällige besökaren
En dag i juni är jag på genomresa och gör några timmars uppehåll i Lund - passar på att strosa runt i de äldsta delarna av den gamla staden. Här ser man den stora halvrunda absiden (jämför med kvinnan till vänster om mitten) på domkyrkans östra sida...

Här vid Krafts torg står även Historiska muséet och jag kommer att tänka på ett besök som jag gjorde där för ett par år sen - bilderna från det besöket kan du se här...

Här kan man promenera i Lundagård, parken norr om domkyrkan (parken uppkallad efter borgen Lundagård som fanns här under medeltiden)...

...där man bland annat kan se statyn av Esaias Tegnér, skalden som var professor vid Lunds universitet...

Ingången till Kulturen vätter ut mot Tegnérsplatsen och jag minns mitt senaste besök där som du kan se bilder från här. Vill man bara äta finns restaurangen till vänster. Annars är matställena många i Lund och det går också för sig att få vällagad och inte alltför dyr lunch på anrika Grand Hotell (se mitt bildreportage här)...

Jag återvänder till Lundagård - här vy mot domkyrkan som också är värd ett besök (se bildreportage från ett av mina besök där: Domkyrkan i Lund)...

Vid Lundagård finns också Kungshuset som är från 1500-talet - användningen av huset har varierat under seklernas gång, idag huserar Filosofiska institutionen där...

Snett norr om Kungshuset finner man Universitetshuset, ett byggnadsverk ritat av Helgo Zettervall och inspirerat av antiken...

På krönet vaktar fyra egyptiska sfinxer...

Framför Universitetshuset finns Universitetsplatsen med bland annat den speciella fontänen från 1889...

På norra sidan av Universitetsplatsen står Palaestra et Odeum, även denna ritad av Helgo Zettervall, och innehöll från början en gymnastiksal och en musiksal...

...och på södra sidan har vi baksidan av Kungshuset...

Varje år när magnoliorna blommar samlas studenterna här för att sjunga in våren...

Runt Universitetsplatsen finns ett antal konstverk, här Mannen som bryter sig ur klippan av Axel Ebbe...

I nordöstra hörnet hittar man också Runstenskullen med sex runstenar ditflyttade från olika delar av Skåne - se mitt bildreportage här...

Öster om Universitetsplatsen står AF-borgen med Akademiska Föreningen...

Efter denna lilla rundvandring (och välbehövlig lunch) står jag vid Domkyrkan beredd att fortsätta min resa i Skåne. Nedan lägger jag in några ytterligare Lunda-tips från tidigare tillfällen...

Stadsparken i Lund är värd ett besök, ett trevligt utflyktsmål. Mitt bildreportage hittar du här och information från Lunds kommun finner du här...

Även Botaniska trädgården är sevärd, alla tider på året (själv har jag bara ett bildreportage från vintertid, det kan du hitta här). Botaniska trädgårdens hemsida finner du här...

Har man tillgång till cykel (annars finns buss) kan man ta en cykeltur ut till idylliska Uppåkra för att finna spåren efter Lunds föregångare, Vikingastaden i Uppåkra. Hemsida och information om sommarens visningar hittar du här.

Vill man cykla lite längre kan man bege sig till Lunds Södra station och där ifrån följa den gamla banvallen till Södra Sandby. Då får man se både de östra delarna av Lund och det sköna landskapet utanför staden. Se mitt bildreportage här: Cykla banvall Lund-Södra Sandby.

Information från Lunds kommun om vad som händer under sommaren:

SOMMARLUND 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar