måndag 8 juli 2019

Vandra Jätteleden

...en jätte i landskapet
Gamla sägner berättar att det ligger en jätte begravd i Gröstorp. Hans huvud utmärks av Kvejsahöj, hjärtat av Stenstuan och fötterna vilar i en våtmark nere vid Tommarpsån...

Jag blir glatt överraskad när jag kommer upp på backen från Gamla Rikstolvan - så fint med informationsskylt och pilar...

Målen för vandringen är de tre fornminnena Pittjestenen, Kvejsahöj och Stenstuan...

Vill man komma upp till Kvejsahöj, den mäktiga gravkullen från bronsåldern, så går man en stig runt sädesfältet...

Jag går västerut...

...där jag först kan blicka ned mot Pittjestenen, en bautasten från järnålder - som i sägnerna representerar jättens ädlare delar (vid tillfälle ska jag ta en bild i rätt vinkel så att fallossymbolen framträder klart, se förresten bild i informationsbroschyr om leden)...

Fortsätter ytterligare en bit rakt framåt...

...och viker höger på en stig genom sädesfältet...

Stenstuan är en megalitgrav, en gånggrift, från bondestenålder...

Här (den nu jordfyllda) gången in till gravkammaren (öppningen är alltid åt öster)...

Den igenrasade gravkammaren, de stora takblocken har fallit ner (jag antar att från början låg det hela i en gravkulle där bara takblocken stack upp)...

Utsikten är fin här uppe, i öster ser vi Simrishamn...

En sista blick på Kvejsahöj - jag har varit uppe på högen flera gånger, där är utsikten än bättre...

Den fantasifulla bilden på informationstavla och broschyr...

Bilderna från liten vandring på Jätteleden söndag 7 juli 2019. Startpunkt för vandringen och parkering är vid "Bengtssons loge" (vandrarhem och pub) i Gröstorp, läser jag på Österlens museums hemsida. Man går då en liten grusväg rakt söderut ner till Gamla Järrestadsvägen. Sen är det västerut bara några tiotal meter så ser man den lilla vägen upp till fornminnena. Vandringen är totalt ca 1,7 km.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar