måndag 9 september 2019

Från Hylkan till Gislövshammar

...en speciell kustvandring
Mellan Skillinge och Brantevik, på en kalkstensudde som sticker ut i havet, har det lilla Gislövshammar vuxit upp - i gamla tider ett undanskymt fiskeläge, det minsta och fattigaste vid kusten, vindpinat på sin udde...

I höjd med Hylkegården som syns på andra sidan kustvägen går jag ner mot strandängarna söder om Brantevik...

Dessa strandängar med sina resliga lövträd kallas "Hylkan", ibland hör man benämningen "silvergruvorna"...

Jag rör mig söderut på stigen mellan betesmarkerna och havet...

På vänster sida har jag Östersjön...

På höger sida följer mig de gamla utmarkerna...

Här finns faktiskt både silvermalm och annat åtråvärt i marken - en skylt upplyser om att detta är lämningarna av Jacobsgruvan, idag ett 75 meter långt till största delen igenfyllt gruvschakt. I genomsnitt en gång per århundrade, sen 1600-talet, har man försökt exploatera fyndigheterna...

Jag fortsätter söderut på stigen längs havet...

De sköna betesmarkerna...

...där kossorna betar så fridfullt...

Liten tillbakablick...

Stranden öppnar sig - där framme skymtar Gislövshammar på sin lilla udde...

Stranden ändrar karaktär...

Jag slår mig ner för att vila benen...

...och begrunda utsikten...

Efter att jag hämtat mig en stund slår jag ett öga på landskapet inåt land och upptäcker en bautasten - trakterna här runt omkring är fulla av fornminnen...

Första tecknet på bebyggelse...

...och strax följer mera...

Uppe i backen står en rad med hus...

Gångstigen stryker förbi...

Stranden är nära...

Gislövshammar närmar sig...

Där har vi husen i det gamla fiskeläget - idag en välmående och eftersökt sommarort med vidare utsikt och friare horisontlinje än på många andra håll längs kusten...

Jag passar på att återse den frilagda hällkistan från skiftet stenålder/bronsålder som påträffades 1940...

Några bilder från återvandringen...

Kvällen är nådig och släpper fram solljuset...

Stegen känns lättare - vandring på sköna platser har en tendens att fylla på med någon slags energi...

Bilderna från liten vandring mellan Hylkan och Gislövshammar lördag 7 september 2019. Avståndet från Hylkegården och ner till Gislövshammar, den väg jag beskrivit, är cirka två kilometer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar