torsdag 19 september 2019

Sträntemölla och Forsemölla naturreservat

...och Rörums sköna backar
Kvarnarnas och hasselmusens rike...

Jag kommer vandrande från RörumSträntevägen - på höger sida ser jag snart Sträntemölla gård som legat här sen 1300-talet och kvarnen som var i drift fram till 1969 (mera om kvarnen hittar du här)...

Strax efter Sträntemölla gård finns ingången till naturreservatet - fladdermusen barbastell håller till här, liksom den ovanliga hasselmusen som trivs i skogsbrynen...

Inne i skogen bär det uppåt längs stigen...

Bokskog på böljande backar...

I skogsbrynen öppnar sig ängar utanför...

Rastplats vid ravinens brant...

Jag kommer fram till platsen för Forsemölla som en gång i tiden var en kringbyggd gård med kvarn. Under sin storhetstid kunde kvarnen mala 2000 tunnor spannmål under ett år - tyvärr brann gården ner på 30-talet och återuppbyggdes aldrig...

Vatten i kvarnrännan...

...från kvarndammen...

Utsiktsplatsen vid forsen...

Här kan man se övre delen av fallet - just nu inte så högt vattentryck, men vackert ändå...

Går man en liten bit längre ner längs ravinen ser man det högre fallet...

...inbäddat i sensommarens grönska...

Jag fortsätter vandringen längs ravinen...

...och kommer in på Mandelmanns ängar...

...där man kan skåda...

...Rörums backar...

...i all deras härlighet...

Jag passerar genom sköna lundar och ängar...

...och kan snart skåda utsikten mot Östersjön i öster...

...ner mot Rörums by...

...och bort mot Stenshuvuds nationalpark...

Och där har vi ju kullen Skallahög med det ensamma trädet...

Trädet står inte bara på en kulle utan på toppen av en gravhög från bronsålder...

Trädet är ett gammalt hagtornsträd - du kan ta del av hela sägnen om trädet här...

Utsikten från kullen är magnifik i alla riktningar - här Rörums backar i söder...

När jag går passar jag på att ta en titt på byn också - här vy från Österkrok i den gamla delen av byn...

Huset som en gång rymde den legendariska byakrogen och gästgivaregården - både Strindberg och Linné lär ha varit här...

Gamla prästbostället från Byavägen...

På väg ut ur gamla byn...

Vyn ner mot nyare delen av byn...

...där man bland annat finner Sophiaskolan, numera Waldorfskola...

...idrottsplatsen Åvallen...

...och Gunilla Mann, konstforum och café...

Bilderna från en vandring i Sträntemölla-Forsemölla naturreservat, på Rörums backar och i Rörums by onsdag 18 september 2019. Jag tog bussen från Simrishamn till Rörum (finns två hållplatser i Rörum). Sträckan jag gick är ungefär fem kilometer.

Se även Skånska Resor: Sträntemölla vattenkvarn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar