söndag 15 september 2019

En bit skön Österlenkust

...vandring i sensommartid
Vandringens välgörande verkan...

Jag kommer nedför Källebacken och tar mig först en titt i hamnen i Vitemölla...

...och skådar sen mot norr sandstranden och längre bort strandbackarna som lockar...

Vitemöllas sköna strandbackar...

Jag klättrar gärna uppför backarna...

...för att se den härliga utsikten...

...och för att kunna sitta på en sådan plats när jag äter min medhavda lunch...

Nere vid stranden...

...vandrar jag tillbaka i sanden...

Mölleåns föränderliga utlopp...

Ån rinner ut i havet här...

Förr drev den vattenmöllan i fiskebyn...

Jag följer Lejevägen söderut...

Den fick på femtiotalet en förlängning längs stranden över till grannfiskeläget Kivik...

Utsikt uppifrån marknadsfältet mot Kivik...

Jag fortsätter ytterligare en bit längs Lejevägen...

...sen blir det en stig längs havet - här utsikt tillbaka mot Vitemölla...

Strand i sensommarfärger...

Fiskeboden och bakom den backarna upp mot marknadsplatsen...

Tittut-vägen...

...som för oss fram till hamnen i Kivik...

Vy från piren norrut...

...och in mot lejed...

Lilla badhotellet som förr var skola i fiskeläget...

Via ett litet strädde...

...kommer jag in på Stengatan som förr var Kiviks huvudgata med många affärer och verksamheter...

Ett av flera strädden som leder ner mot hamnen...

Stengatan leder fram till en plats där flera gator möts - här ser jag också en välbekant figur...

Fritiof Nilsson Piraten som staty - och bakom ser man det gula huset där han och hans hustru Tora bodde under många år...

Bilderna från vandring längs kusten kring Vitemölla och Kivik fredagen den 13 september 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar