söndag 1 september 2019

Vandring från Vik norrut

...till sköna Knäbäckshusen
En vacker liten kuststräcka från gamla fina fiskeläget Vik norrut till Knäbäckshusen...

Jag kommer med buss och stiger av i Vik. Jag börjar min vandring vid den lilla gatan som kallas Broddakroken - här öppnar sig också omedelbart en härlig vy norrut...

Det som faller i ögonen är naturligtvis det lilla berget Stenshuvud som här framträder ovanligt vackert...

Broddakroken - norra delen av fiskeläget...

Utsikt vid hamnen i Vik...

Vy över fiskeläget från kullen norr om Vik...

Vandringen norrut längs stranden går första biten längs en stig uppe på branten...

Tillbakablick mot Vik...

Efter Per Albin-fortet...

...går min färd vidare nere vid vattnet...

Vissa sträckor ligger stenmassorna packade som en liten väg som går att vandra på...

En blick tillbaka...

Den som gillar att samla på stenar har ett paradis här - olika former och färger, alla slipade till rundade kanter av havet...

En orörd strand där träd fallit ner och saker flutit iland...

På landsidan stiger backafallen i höjd...

Öppna strandbranter uppträder...

...där backsvalor på sina ställen bygger bon...

Floran utgörs av sensommarens blommor - här gula fibblor och lila rallarrosor...

Allt högre backafall av sand...

En stensamling blockerar vägen - man kan gå ut i vattnet...

...men jag klättrar upp på höjden - här tillbakablick söderut...

Utsikten är fin här ifrån...

På norra sidan finns ett sommarhus...

Nere igen och på fortsatt vandring norrut...

En å rinner ut här, Rörums södra å...

På liten gångbro tar man sig över...

...och fortsätter vandringen på andra sidan...

Här öppnar sig allt bredare sandstränder...

Vandrande människor i båda riktningar och några har övernattat i den fantastiska naturen...

Nya hinder dyker upp...

Jag klättrar uppför stegen som placerats här...

Väl uppe inser jag att detta är rätt plats för min lunch...

Medan jag äter min medhavda matsäck njuter jag av utsikten...

Sen går färden vidare norrut (det hade naturligtvis även gått att vada ut i vattnet förbi det kullfallna trädet istället för detta klättrande upp och ner)...

Längre fram ser jag badgäster på stranden...

...och förstår att jag närmar mig Knäbäckshusen...

Fiskehoddorna som en gång hörde till det tidigare fiskeläget Knäbäck...

Ovanför stranden finns gatan med fiskarhusen som flyttades hit när det militära Ravlundafältet anlades på femtiotalet...

Idag är några åretruntbostäder och andra hyrs ut till sommargäster...

...men är väl bevarade...

...mycket vackra och ett fantastisk minne av det förflutna fiskarlivet på Österlen...

Jag vandrar sen vidare...

...på vägen till Rörum där jag tar bussen hem igen...

Bilderna från en kustvandring från Vik till Knäbäckshusen tisdag 27 augusti 2019. Avståndet från Vik till Knäbäckshusen längs stranden är ungefär tre kilometer. Sträckan från Knäbäckshusen till busshållplatsen är kortare, drygt två kilometer.


4 kommentarer:

  1. Tack för den fina turen. Vart man än vänder sig så är det vackert och intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sant. I skogar, dalgångar, längs stränderna, överallt ett paradis för vandrare och naturälskare i dessa trakter.

      Radera
  2. Tack, för denna fina upplevelsen i bilder och text. Vik är min barndomsby eller "laije" 👌

    SvaraRadera
  3. Tack för uppskattningen. Härligt att få tillbringa barndomen på en sån plats

    SvaraRadera