fredag 4 oktober 2019

Gå till Stenshuvud

...skön väg till härligt mål
Den som kommer hit belönas med fantastisk utsikt - men vägen hit kan också vara en upplevelse...

Jag stiger av bussen vid skolan i Södra Mellby...

Viker in österut på Svinaberga backe...

Här har jag backen framför mig...

...passerar strax Folkkonstmuseum på vänster sida - ett rullande museum...

Vägen går rakt över den vackra dalgången Tångdala med skog och ängar...

Kommer in i Svinaberga, en lugn och trygg gammal by...

...där man bland annat finner Frans trädgård...

Tillbakablick nedför Svinaberga backe - på höjden kyrkan i Södra Mellby...

På hörnan där backen möter Esperödsliden står det lilla Pensionat Stenshuvud...

Jag fortsätter genom byn med vackra hus och trädgårdar...

...och utsikt över det omgivande landskapet, här in mot åsen i väster...

Jag passerar genom Svabesholms kungsgård...

Det kan jag göra som vandrare - bilister får komma in från andra hållet...

Här finns butiker som Apotekarns och Prylbyrån...

B&B och Café...

...och Engelska trädgården...

...samt en liten turistbyrå...

Vandringsfärden går vidare österut mot Stenshuvuds nationalpark...

Passerar ingången till det lilla naturreservatet Svabesholm...

...där kossorna verkar trivas på de uråldriga ängarna...

Passerar Österhillgården...

...och Eternellgården...

Nu syns havet i öster...

Vad är detta? Så kommer jag på att jag hört om en gård som kallas så...

Fortsätter vägen fram...

...och utbudet fortsätter...

Nu passerar jag in i nationalparken (finns tre sådana i Skåne, de andra två är Söderåsen och Dalby hage)...

Passerar anrika Kaffestugan Annorlunda som vid den här tiden på året har öppet på helgerna...

Nedför backen (och här finns gångbana på vänster sida)...

...fram till Naturum-anläggningen...

...där jag tittar på utsikten mot havet och äter min matsäck...

Med nya krafter tar jag in kursen mot toppen...

Vägen upp till toppen av Stenshuvud går genom skön skog...

Åttahundra meter upp till södra huvudet, cirka trehundra meter längre till norra huvudet...

Åtskilliga flerstammiga bokträd...

Jag väljer stigen mot norra huvudet - efter ett tag får man fin utsikt mot dalgången på västra sidan...

Dessa begynnande höstfärger tar nästan andan ur mig...

En glimt bort mot Hanöbukten...

Jag måste stanna ett tag - fantastiskt fint...

Vandringen mot toppen går vidare...

Ljuset från dalgången silas genom bokarnas lövverk...

Uppe på norra huvudet öppnar sig vyerna...

Utsikten västerut - jag blir nästan mållös...

Utsikten norrut mot Kivik och Vitemölla...

Jag zoomar in Haväng och Ravlundafältet...

Nu är jag över på östra huvudet och kan skåda söderut ner mot hedmarkerna och strandlinjen mot Vik och Baskemölla...

Liten förstoring - man anar de fina sandstränderna...

Havets oändlighet i öster...

Kort förflyttning till södra huvudet - en skön solig dag, folk njuter av solsken och medhavda kaffetermosar...

Havet ligger blankt - svårt att slita sig från dessa vyer...

På vägen ner noterar jag spåren efter den forntidsborg som fanns här uppe en gång...

Nu måste jag till stranden, passerar orkidéängen...

...och genom alkärret...

Går förbi Krivareboden...

Stranden mot söder, mot Knäbäckshusen...

Avslutningsvis Stenshuvuds profil från söder...

Bilderna från liten vandring till Stenshuvud onsdag 2 oktober 2019. Gångavståndet från skolan i Södra Mellby till parkeringsplatsen vid Stenshuvud är cirka tre kilometer. Till detta kommer vandring upp till toppen och ner till stranden plus återfärden. Allt som allt närmare en mils vandrande.

Bildreportage på Skånska Resor från andra vandringar till Stenshuvud:

Stenshuvuds nationalpark (från söder längs kusten)

Vandringen till Stenshuvud (från norr längs kusten)


1 kommentar: