onsdag 16 oktober 2019

En studie i rött

...röda höst, röd som blod
"Röda höst, röd som blod, som ett domherresbröst...", sjunger Tommy Körberg i visan av Lars Forsell...

Jag har kommit förbi här ett par gånger, men vänt bort ansiktet. De kallar på mig, körsbärsträden med röda kronor - så nu blir jag tvungen att stanna...

Här vid Vitebroar i norra Simrishamn, nära entrén till Tobisviks camping...

...det är här som röda hösten finns...

Den röda färgen kan stå för mycket, inte minst är den kärlekens färg...

En studie i rött får det bli, när jag nu väl stannat och stigit av cykeln...

Träden ska betraktas och utforskas från alla håll och vinklar. "En studie i rött", vad var nu det? Jo, den allra första boken om Sherlock Holmes, skriven av Arthur Conan Doyle och gavs ut 1887...

Detta är dock ingen deckargåta att lösa, men som alltid en utmaning att på bild fånga något av upplevelsen...

Får nog titta närmare på dessa fantastiska träd...

Stammar och grenar är tämligen mörka och kronans blad är riktigt röda, några på den här sidan drar mot orange...

Från andra sidan dammen ser det ut så här...

Vacker spegling i vattnet...

Så här ser det ut uppifrån bron...

Zoomar lite från bron och får en hel vägg i rött...

Bakom den röda ridån blickar jag ut mot vattnet...

Ett stegvis farväl till de röda träden...

Jag rör mig längs dammen, i riktning in mot stan - stannar då och då för ytterligare en bild...

Detta blir sista bilden, med speglingen i vattnet blir det studie i rött gånger två...

Bilderna från liten cykeltur till Vitebroar onsdag 16 oktober 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar