söndag 1 december 2019

Österlens museum i Simrishamn

...Ellen Trotzig och landskapet
Vid Storgatan i Simrishamn finner man Österlens museum - inrymt i ena längan av den största av de gamla köpmansgårdarna...

Här träder man in...

...i en av de mysigaste museibutiker jag skådat - hit går jag gärna för att hitta presenter vid olika tillfällen...

Den här gången är jag mest intresserad av att ta del av utställningen Ellen Trotzig och landskapet - här Väg vid Kåseberga backar från 1929...

Ellen Trotzig föddes i Malmö, men växte upp i Simrishamn och bodde där större delen av sitt liv - i år är det 70 år sen hon dog. Här Utsikt över Lilla Rådmansgatan från 1933...

Mycket av sin inspiration fann hon i Österlens landskap och hittade sin egen stil som landskapsmålare - här Rörums backar från 1914...

Utsikt från Simrishamns strand från 1935... (foton gör inte fullständig rättvisa åt bilderna, ska ses i verkligheten på utställningen!)

Motiv från Bäckhalladalen tycker jag är intressant. Det är nämligen så här jag föreställer mig det jag kallar ravinen i Bäckhalladalen, vilket kan vara svårt att se med dagens snår och täta ungskog i den forna betes- och utmarken...

Passerar genom utställningen Bästa Biennalen med fokus på barn och unga...

...för att titta på filmvisning i gamla rian...

Här möter man också funderingar om Ellen Trotzig...

...och hennes sätt att måla...

Ellen Trotzig, 1878-1949 - ja, det är intressant att se denna utställning som pågår året ut...

Jag tittar även lite på den permanenta utställningen Särken först, om kläder och människor på Österlen. Särken var vävd av lin, fanns under fest- och vardagskläder - i sängen och i arbetet var man ibland i bara särken, under den fanns inget mer än hud...

Man fick klä upp sig lite extra när man skulle till stan - man ville ju inte bli utskrattad av köpstafolk...

Före dopet var barnet oskyddat och modern oren - lägg stål i vaggan mot trollen!

Olika typer av brudsilver...

Vid ja-ölet skulle den blivande mannen ha med sig gåvor till bruden...

Den här kistans historia är känd - förste ägarinnan var Pernilla Andersdotter från Vranarp som fick kistan 9 maj 1833...

Vy från muséets trädgård...

En titt in på innergården till Björkegrenska gården - det var här ifrån som affärsmannen och skeppsredaren Johan Daniel Björkegren styrde sin segelfartygsflotta...

I torkrian till höger torkades säden som sen förvarades i den stora magasinslängan Hafreborg där Österlens museum finns idag...

Bilderna från ett besök på Österlens museum fredagen den 28 november 2019. Till utställningarna på Österlens museum är det fri entré.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar