måndag 12 augusti 2019

Brösarps backar brinner

...av ljungens ljuva eld
Ett par timmar försvinner snabbt under en liten vandring på Brösarps norra backar...

Jag stiger av bussen vid hållplats Torparebron och följer Skåneleden första biten från Piratens rastplats in på betesmarkerna...

Där har vi utsikten mot Brösarp och väg 19 som stryker förbi byn...

Skåneleden går mot sydväst, ner i Verkeåns dalgång...

Själv slår jag in på en ko-stig som går mera åt nordväst...

I en liten talldunge blickar jag tillbaka och ser kyrkan i Brösarp...

Ute i hagmarkernas fria vidder...

...styr jag stegen fritt i riktning mot de högsta kullarna...

...och redan här går det att zooma in de flammande ljungfälten...

Där nere betar boskapen...

...på ängar som sträcker sig till skogen i väster...

Något högre upp nu - vyn mot Brösarps by...

Det är ett härligt landskap som öppnar sig...

Skog, sandhed, ängar, ljunghed - ett rikt och varierat landskap...

Gula hedblomster finns det gott om här uppe...

Verkeåns dalgång...

Uppe bland ljungen...

Utsikt mot norr - på andra sidan Hörrödsvägen syns Glimmingeskogen...

Stengärdsgård som löper mot väster och ner mot Glimmebodagården...

Plötsligt är jag uppe och kan se över kanten mot backarna i väster...

Ljungen flammar...

Vy ner mot dalen...

Hedblomster och hela härligheten...

Efter att ha strosat runt länge och väl utan att kunna se mig mätt styr jag stegen norrut...

Hedblomster och ljung pryder kanterna av min stig...

Jag tar Hörrödsvägen tillbaka till busshållplatsen - nu väntar söndagsmiddag på gästgiveriet...

Bilderna från liten vandring på Brösarps norra backar söndag 11 augusti 2019. Om man cyklar eller är bilburen kan man parkera vid Glimmebodagården och ta sig in på backarna från det hållet också. Då kan man passa på att samtidigt ta en titt på den vackra kringbyggda gården.


4 kommentarer:

  1. Så vackert. Det doftar väl härtligt också.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag vill bara tacka dig för en väldigt inspirerande och bra blogg. Den har fått mig att cykla mellan Kristianstad och Haväng och vandra längs havet från Kivik till Furuboda. På min vandringsfärd förra måndagen lade jag märke till att ljungen börjat blomma på Ravlundafältet och jag funderade på omgivningen jag passerade på ett annat sätt tack vare din fina blogg med fantastiska bilder och upplysande text.
    Är också intresserad av historia och jag har av dina inlägg lärt mig mycket och ser fram emot att få vandra och cykla i Skåne och upptäcka allt fint vi har här med hjälp av de fantastiska turerna du delar med dig av på bloggen.

    Tack!
    Med vänlig hälsning,
    Emma Jönsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Emma! Det gläder mig att du blir så inspirerad av min blogg. Det gör ju att min sysselsättning känns extra meningsfull...

      Radera