torsdag 8 augusti 2019

Ljungen har börjat blomma

...liten vandring i Bäckhalladalen
Klart lysande i rosaviolett - jag hittar den överallt på min lilla vandring...

Först ser jag den kring det gamla stenbrottet...

Oj! Skogen är full av ljung...

Mycket vacker - den tillhör ett släkte, Calluna, som omfattar endast en art, Calluna vulgaris, ljung...

Vid kanten av stupet...

Fantastiska färger...

Här händer annat också, rönnbären mognar - vinterföda för många fågelarter...

Ljungen stjäl dock mycket av min uppmärksamhet...

Ljung, gröna bräkenväxter och ljus hallasten - oslagbar kombination...

Ljungen trivs i sådana här soliga gläntor...

Passerar skogsdammen...

...där den vita näckrosen fortfarande blommar...

Det är gott om blåbärsris också - och alla bär är långt ifrån plockade...

Björnbären mognar så smått...

Den trolska skogen...

Kommer ut i gläntan...

...där blomningen är i full gång...

I gläntans sydvästra del finns också ett blommande stråk...

Häftiga kontraster med vitlav och ljung...

En liten ljungbuske som går åt det röda hållet...

Tillbakablick ner mot gläntan...

Jag går in i skogen på stigen och passerar lilla kärret...

...i vars närhet det vimlar av fjärilar - här en av flera sorgmantlar som jag ser...

Flera amiraler sätter sig på mig - här en som gillar mina blå byxor...

Backen upp mot ängarna i väster är också färgad av ljungen...

...liksom vyn ner mot kärret...

Efter en sådan innehållsrik vandring går jag med lätta steg tillbaka...

Bilderna från liten vandring i Bäckhalladalen onsdag 7 juli 2019. Bäckhalladalen är ett naturreservat strax norr om Simrishamn. Man kan nå det från väg 9, strax innan Vårhallen tar man till vänster på Hallavägen. Det går också att nå Bäckhalladalen via Gröstorp väster om Simrishamn. Ljungens blomning börjar sista veckan i juli eller första veckan i augusti och varar i cirka sex veckor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar