torsdag 15 augusti 2019

Liten vandring till Brösarp

...längs Verkeåns dalgång
Från Ravlunda till Brösarp längs Verkeåns dalgång på Backaleden är en skön liten vandring...

Jag stiger av bussen vid Ravlunda kyrka och går vägen mot Skepparp ner mot Verkeån...

Strax innan ån slår jag in på Backaleden västerut...

Uppe på höjden kan jag blicka ner i dalgången...

...och Ravlunda kyrka syns i söder...

Jag följer Backaledens gula markering västerut...

Jag möter vandrare, ensamma, parvis eller i grupper - det märks att vandringssäsongen pågår...

Långt borta kan jag zooma in Brösarps norra backar som flammar av blommande ljung...

Jag korsar museijärnvägen från Brösarps station - här ser vi järnvägsbron över Verkeån...

Jag gör en avstickare ner till...

...den vackra Kungsmöllan...

...där man kan njuta av den bevarade gamla kvarnmiljön...

Liten bro över kvarnränna...

Verkeån...

...får skumma och fräsa...

...i små forsar...

Tillbakablick mot Kungsmölla...

Tillbakablick österut...

...där havet fortfarande går att zooma in...

Vy mot Ravlundatrakten (järnvägsbron över landsvägen syns där nere)...

Brösarps södra backar sticker upp i söder...

Från den ena hagen till den andra...

Här uppe betar hästarna och kossorna vilar...

En sista blick bakåt...

Nu går färden framåt igen...

Fast jag inser strax att det är dags...

...att äta min medhavda lunch - och det blir under två gamla pileträd...

Men nya krafter går vandringen vidare...

På min högra sida slingrar sig ån fram där nere...

Över fälten här uppe går den gula leden...

...och snart närmar jag mig den gamla byn Brösarp...

Under träd i hagar...

...förbi ett vackert korsvirkeshus...

...nedför "Signes trappa" och fram genom liten bokträdsdunge...

...längs den porlande Verkeån...

...via behagliga små vägar i naturens tystnad...

...och förbi fridfulla hagar...

Jag gör en liten avstickare till Bengtemölla - här bron över Verkeån...

Mangårdsbyggnad i två våningar...

Kvarnbyggnaden...

Jag går upp på åsen norr om, där Skåneleden går fram...

...för att titta ner mot den ovanliga gården...

Bengtemölla från trädgårdssidan...

Fortsätter vandringen in mot byn...

...passerar Talldungens gårdshotell...

...och kommer in i samhället...

...där det blir eftermiddagsfika på Café Smulan...

Medan jag väntar på bussen tar jag ett titt på kyrkogården...

...och hittar Hanna Johansdotters grav, den unga kvinnan som blev offret för det rysliga Yngsjömordet (mera information om händelsen finns på tavla på kyrkogården)...

Bilderna från liten vandring från Ravlunda till Brösarp onsdag 14 augusti 2019. Sträckan är cirka fyra kilometer. Det tog mig ungefär två och en halv timme, inklusive lunchrast och olika avstickare.


5 kommentarer:

  1. Underbar tur - jag vill också gå den. Var det mycket uppför backar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan jag inte påstå eftersom större delen av vandringen sker uppe på höjden längs med ån. I början ska man upp dit och sen är det vid järnvägsbron man ska ner och upp igen, men annars tämligen plant underlag...

      Radera
  2. Det är en en fin vandring att göra. Tack för att jag fick göra den igen via dina foto.

    SvaraRadera
  3. Så fint, ser fantastiskt ut! Finns det någon bra karta man kan använda? Eller behövs det inte? Vi skulle vilja vandra lite längre men gärna i dessa trakter. Bor i Vik och det vore ju praktiskt om man kunde ta bussen till Brösarp eller Maglehem och gå hem därifrån. Finns det vandringsleder den streckan, hur långt kan det vara?

    SvaraRadera
  4. Ja, det finns många fina leder att vandra längs i området. Länsstyrelsen har gett ut en informativ broschyr med karta som går att ladda ner i pdf-format. Googla på "Vandringsleder vid Verkeån".

    SvaraRadera