söndag 11 augusti 2019

Stora Köpinge

...en vikingatida metropol
I Stora Köpinge, mellan Fårarpsvägen och den slingrande Nybroån, ligger bronsåldershögarna på rad - en synbart bevis på att trakten var ett forntida centrum redan innan det blev handelsplats under vikingatid och tidig medeltid...

Jag kommer cyklande från stationssamhället mot kyrkbyn...

Jag gör en avstickare ut bland fält och gårdar så jag kan zooma in Trollasten - en dös och megalitgrav som visar att redan för sextusen år sen fanns det folk som brukade jorden här...

Slår en blick uppåt nordöst - där står Tosterups skog, förr ett populärt utflyktsmål, och jag minns från min barn- och ungdomstid att det fanns en välbesökt dansplats inne i skogen...

I nordväst kan jag zooma in den vackra medeltidskyrkan i Stora Köpinge - jag ska ta en titt på den senare...

Borta vid stationssamhället, som jag nyss lämnade, sticker delar av det nedlagda sockerbrukets byggnader upp - järnvägen och bruket förändrade tillvaron i hela trakten...

Jag fortsätter norrut, passerar över järnvägen där det finns en klunga hus, varav ett varit smedja och ett annat banvaktsstuga...

Jag följer först Karlfeldtsvägen en bit västut och passerar över Nybroån - den farled som för tusen år sen användes för att nå den stora handelsplatsen vid Köping (som det kallades då)...

Nere vid ån vill jag ta mig en titt...

Här finns kvarnrännor och annat och tiden har stannat...

Det anrika Köpinge kvarns byggnader står kvar än idag...

Kvarnen uppfördes redan 1682 och har drivits i samma släkts ägo sen 1850...

Möllorna har stått tätt längs Nybroån - det finns åtminstone fyra av dem kvar i närheten av Stora Köpinge och Köpingebro, jag tänker hinna med att titta på tre av dem idag...

Ån som sett vikingaskepp segla fram för att handla spannmål, fläsk och mjöd på handelsplatsen i Köping - en plats som låg skyddad några kilometer inåt land och som var en föregångare till staden Ystad...

När jag kommer upp på vägen igen ser jag kyrkbyn där borta - dags att ta sig dit...

Byvägen fram och jag börjar bli sugen på mat...

Det blir macka och fika på caféet på Gammelgårdens Fisk & Rökeri...

Sen fortsätter jag på byavägen...

Jag stannar till vid kyrkan vars äldsta delar är från tidigt 1100-tal - det är nog inte en alltför vild gissning att den föregåtts av en träkyrka som placerats där det tidigare stått ett hednatempel...

Inte helt förvånande hittar man också en runsten på kyrkogården - den säger att "Vreistr/Orrostr och Nykr och Krusa reste denna sten efter Api/Ebbi, sin vän, en god man"...

Utsikt från kyrkogården mot byn i söder...

På norra sidan ligger detta som ser ut att vara prästgård...

Den från början romanska kyrkan betraktad från öster...

Tåget passerar tätt förbi öster om kyrkan - byn fick aldrig någon station, men det fanns en hållplats här på baksidan, ska kolla det sen...

Trevligt att kyrkan är öppen så man kan få en titt...

Takmålningar som tillskrivs den så kallade Snårestadsmästaren...

Den fyrkantiga dopfunten anses härstamma från kyrkans äldsta byggnadstid...

Vy mot byavägen - mitt emot grindarna står församlingshemmet och ner mot ån skymtar den berömda brandstationen...

...som fått nytt liv genom tv-sänd renoveringsinsats...

Spåret är kvar, men alla spår efter den gamla hållplatsen är borta...

Exempel på husmiljöer...

...nära kyrkan...

Jag styr norrut genom byn...

Det är inte långt till nästa samhälle - här rullar jag ner mot bron över Nybroån i Svenstorp...

...där man kan se den byggnadsminnesförklarade Svenstorps Mölla (vars nuvarande byggnad är från mitten av 1800-talet - dock har det funnits kvarnar sen 1500-talet)...

...och uppe på höjden Svenstorps villa, som varit bland annat grevebostad och restaurang...

Vy över Nybroån nere i sin dalgång...

En kilometer norrut ligger byn Fårarp, som förr var en typisk radby - idag återstår några få gårdar och gatuhus...

Uppe på en höjd vaktar bronsåldersförfäderna över byn...

Tillbaka i byn Svenstorp, som fick ett uppsving med järnvägen - jag tror att det förr var lanthandel i huset till vänster...

En mycket vacker järnvägsstation från 1865 - hoppas någon vill ta hand om byggnaden...

Nära järnvägsstationen ett renoverat hus som förr tjänstgjorde som gästgiveri - från Svenstorp gick också postdiligens och hästskjutsar ut på Österlen och till Simrishamn när detta var sista utposten för järnvägen...

Jag cyklar ut förbi Svenstorps idrottsplats...

...för att titta på ytterligare en mölla, nämligen Munkamöllan (som övergick från kvarn till att driva en såg med vattnets hjälp) - numera privat nöje, men man får titta på håll...

Tillbaka i Stora Köpinge, mellan några hus är det utsikt ner mot ån och i min fantasi ser jag skeppen lägga till och platsen myllra av människor från när och fjärran - när handelsepoken var över blev Köping en vanlig bondby...

...som dock växte till sig, före skiftesreformerna lär det ha varit 37 gårdar i byn - av detta finns idag inte mycket kvar, men dock kan man se betande får mitt inne i byn...

Bilderna från ett besök i Stora Köpinge sockens norra delar fredag 9 augusti 2019. Jag tog cykeln med på pågatåget och steg av vid stationen i Köpingebro. Sen cyklade jag Stationsvägen österut, därefter Fallenbjärsvägen norrut. Där ifrån når man sen alla platser i detta bildreportage.


2 kommentarer:

  1. Fint skrivet och fantastiska bilder från mina trakter, tack!

    SvaraRadera
  2. Tack för fina bilder och texter!

    SvaraRadera