torsdag 1 augusti 2019

Liten vandring till Haväng

...längs Verkeåns dalgång till havet
Vandrarens belöning; ingen stress, inga bilköer, ingen trängsel - bara fåglarnas kvitter i skog, blommornas färger på ängen och njutbara vyer...

Jag tar bussen till Ravlunda och börjar min vandring vid den gamla vackra kyrkan...

...där jag först hälsar på Fritiof Nilsson Piraten...

...och sen tittar på utsikten bort mot Verkeåns dalgång...

I fjärran lockar havet...

Närmsta och bästa vägen går via den lilla Havängsvägen...

På ängen vilar långhorniga och långhåriga kreatur...

Det går bra att följa Havängsvägen hela vägen ner till havet, men här, där taggtråden viker norrut, brukar jag haka på Backaleden...

Lägger ofta märke till något i den här skogsdungen, så även denna gång - en fjäril som jag inte känner till namnet...

Backaleden (gula leden) för att jag vill komma ut och se utsikten över Verkeåns dalgång - där nere slingrar sig ån fram och omges av en skuggande trädridå...

Där nere är det gamla välbekanta huset...

Utsikt norrut tvärs över dalgången...

Utsikten västerut bort mot Brösarps norra backar...

I öster hägrar havet...

Zoomar in ängarna vid Haväng och Ravlundafältet - det är dit jag ska nu...

Men först farväl till hästarna i hagen - två föl vilar på marken...

Genom ett litet skogsparti så är jag ute på Havängsvägen igen...

Passerar äppelodlingar - vi är ju i Äppelriket...

Närmar mig Haväng - där framme syns Lindgrens länga...

...det lilla torpet som var "Franskans hus" i filmen om Bombi Bitt och som idag är museum...

Vid Öradekaren, en typ av äldre laxfälla, vilar jag och äter min medhavda lunch...

På strandängen blommar det i allehanda färger...

Det gula hedblomstret trivs på sandheden - från havet kommer en svalkande vind (skönt efter hettan)...

Verkeåns mynning - mytomspunna trakter som förlorar sig i mångtusenårig historia...

En fantastisk plats för sol och bad - i bakgrunden anas berget Stenshuvud i soldiset...

Utsikt från de bokskogsklädda kullarna...

Här uppifrån har man bra översikt och kan zooma in vad man vill...

Utsikt mot Ravlundafältet...

De gamla ålabodarna och vyn norrut mot Hanöbukten...

Fåren betar fridfullt...

Haväng söderut...

Människor vilar vid den femtusenåriga dösen...

Utsikten under mäktiga bokträd på ängen...

Den vackra Skepparpsgården...

Kringbyggd, fyrlängad korsvirkesgård som idag fungerar som vandrarhem - och som har en attraktiv kaffelucka längst in i hörnet...

Bild från tillbakavägen - i hästhagen vänder jag mig om för en sista blick mot havet...

Bilderna från en liten vandring från Ravlunda till Haväng lördag 27 juli 2019. Från Ravlunda kyrka till Verkeåns mynning vid Haväng är det ca tre kilometer den väg som jag gick. Havängsvägen hittar man knappt hundra meter öster om Skepparpsvägen om man följer väg 9 österut från kyrkan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar