lördag 8 december 2018

En tur västerut från Simrishamn

...många tips om utflyktsmål på Österlen
Från Tommarpsån blickar vi västerut mot det österlenska landskapet - vi ska följa järnvägen och busslinjerna västerut från Simrishamn på en upptäcktsresa bland Österlens pärlor...

Strax väster om Simrishamn kan man promenera eller cykla rakt ut i kultur- och naturlandskapet - här en vandring över Tommarpsåns dalgång upp mot backarna vid Gröstorp, se alla bilder här:

Mellan Gröstorp och Gladsax kan man se ett märkligt naturfenomen i Impans naturreservat i de forna utmarkerna: Ett stup på slätten. Naturligtvis kan man också ta sig en titt på Gladsax - den glänsande byn.

Följer man den större väg 11 västerut så kommer man först till Järrestad. Dit går det att ta bussen. Själv cyklade jag den här gången längs gamla Rikstolvan för att ta mig en titt på ett av de märkligare fornminnen vi har i Skåne, nämligen Dansarens häll. Du kan se hela fotoreportaget här: På cykel till Dansarens häll. Förra året gjorde jag ett annat reportage från Järrestad: Jakten efter jarlen i Järrestad.

Om vi fortsätter färden längs väg 11 med bussen så kommer vi till Östra Tommarp. Själv testade jag att ta cykeln med på tåget till Gärsnäs och där ifrån cyklade jag en sväng på slätten och kom fram till Östra Tommarp för att utforska byns fantastiska förflutna som Den försvunna staden Tumathorp (följ länken så får du se hela fotoreportaget från byn).

Vi fortsätter nu västerut med tåget och anländer till stationen i Gärsnäs. Hit kom jag en vinterdag för att utforska byn och dess omgivningar - det resulterade i detta fotoreportage: Gärsnäs-Stiby-Komstad. Från Gärsnäs har jag även gjort en cykelutflykt till Gyllebosjön: Vårutflykt till Gyllebo slott.

Bild från Smedstorp - pågatågsstationen har varit utgångspunkt för åtskilliga cykelturer. Först en rundvandring i byn och dess omgivningar: Smedstorp mitt på Österlen.

En ljuvlig vårdag cyklade jag från Smedstorp norrut mot den närliggande Listarumsåsen och dess natursköna trakter. Det var också där jag fann vårens första blåsippor: En resa till Blåsippans rike.

En vintrig cykeltur gick från Smedstorp till Östra Ingelstad, en by med anor som gett namn åt ett helt härad - mitt fotoreportage visar att den är värd ett besök: Östra Ingelstad en by med anor.

Från Smedstorp cyklade jag även till Hammenhög, en gammal centralort med storslagen historia. Se hela fotoreportaget här: Hammenhög en gammal centralort.

Nästa samhälle längs järnvägen västerut är Lunnarp. Här ifrån utgick en cykeltur söderut till byarna på slätten, första anhalt var näraliggande Kverrestad, ett välbevarat gammalt sockencentrum. Se alla bilderna här: Byarna på slätten. En annan cykeltur gick från Lunnarp norrut till Onslunda och Skåne Tranås.

Fortsätter man tågresan västerut kommer man till Tomelilla. Här finns mycket att se så häng med på en rundvandring i tätorten: Tomelilla liten som blev stor. Från Tomelilla kan man också göra utflykter i olika väderstreck...

Från Tomelilla utgick min cykeltur längs slottsbältet på Österlen. Den turen finns dokumenterad i ett fotoreportage: En slottsrunda på Österlen.

Från Tomelilla är det nära till byn Tryde som kan vara intressant att besöka av flera anledningar. Se hela fotoreportaget här: Tryde på Österlen.

Från Tomelilla är det inte heller så långt till Fyledalen, en fantastisk och naturskön dalgång som bildades under istidens slut. Cykelturen till och genom Fyledalen finns här:
Upptäcktsfärd i Fyledalen.

Bilderna från utflykter huvudsakligen under 2017 och 2018

Se även Skånska Resor: En tur norrut från Simrishamn



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar