torsdag 1 februari 2018

Gladsax den glänsande byn

...med en mäktig historia
Jag börjar med en sommarbild från bygatan i Gladsax som jag tog vid ett besök för några år sen...

...och då fick jag även en bild av kyrkan vars äldsta delar är från 1100-talet

Jag besökte byn på nytt i februari 2017 och på vägen dit tog jag mig även en titt i naturreservatet Impan som ligger strax öster om byn. Fler bilder från Impan kan du se här.

Gladsax ligger ca fyra kilometer väster om Simrishamn så det går lätt att nå byn med cykel (uppförsbacke på väg dit - men tillbaka rullar man lätt). Det går även buss till byn.

Strax öster om kyrkan hittar man resterna av den en gång i tiden mäktiga kungliga länsborgen Gladsaxehus.

De historiska dokumenten visar att Gladsax en gång i tiden var så betydelsefullt att det utgjorde ett eget län i Skåne...

På andra sidan bygatan, mitt emot kyrkan, finner man Lönebostället med galleri, butik och café.

Strax intill finns även Karossgården...

Jag går upp på Munkabacken för att titta på utsikten - man kan se till havet här...

Utsikten söderöver - det sägs att man kan se både Glimmingehus och Bornholm i tillräckligt klart väder...

Gladsax betyder glänsande häll och sådana finns det åtskilliga (åtminstone glänser de väldigt bra i solsken). Ovan en bild från Dansarens häll söder om Gladsax en gråmulen dag. Fler bilder från denna häll med ristningar hittar du här

Stenstuan, en mäktig gånggrift från bondestenålder, ligger norr om byn, inte långt från vägen mellan Gladsax och Baskemölla. Fler bilder från Stenstuan hittar du här.

På vägen norrut cyklar man förbi byns forna utmarker i Bäckhalladalen till Baskemölla och havet

Bilderna från utflykter till trakten av Gladsax under 2012 och 2017

Simrishamns kommun: Gladsaxehus - en historisk bakgrund

Hemsida för Gladsax


Bloggar om historia, kultur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar