torsdag 1 februari 2018

Bäckhalladalens rikedom

...en plats med stor variation
Jag kommer in från öster och passerar det gamla stenbrottet...

...som alltid fascinerar mig

Här har vi bäcken i Bäckhalladalen...

...och här har vi den lilla dalen, som man ser lättare så här i vintertid utan döljande grönska. Bäcken rinner mitt i ravinen (som löper i öst-västlig riktning), bortom bäcken ser vi den södra bergssidan och bakom mig har jag den norra sidan, även den av hallasten. Jag tänker att det måste vara så namnet har uppkommit...

Tickor som gör sitt jobb på en fallen björkstam...

Detta är gammal betesmark som börjat växa igen, men än syns spåren av mänsklig verksamhet...

Vem sa att det är trist och färglöst i naturen så här års?

Naturens dekorativa förmåga är stor...

Jag upphör aldrig att förundras över mångfalden av färgnyanser...

Stillheten vid dammen uppe i skogen...

Jag går en bit norr om dammen - skåda denna färgrikedom...

Följer en liten skogsväg...

...för att titta på utsikten...

...ner mot Östersjön i öster

På vägen tillbaka ser jag mera av dessa trolska ängar...

Efter förmiddagskaffe i gläntan mitt inne i Bäckhalladalen går jag sydöst genom en liten bokskog...

...och liten tallskog...

...ut mot fortfarande betade ängar...

...där man även kan se böljeslagsmärken från botten av ett femhundra miljoner år gammalt exotiskt hav...

Kanske är det inlandsisen som lämnat stenblocken här...

...hur som helst imponerande i sin skönhet

Här är det människor som byggt stengärdsgårdar...

Utan tvekan ett av Skånes finaste utmarksområden...

Bilderna från en utflykt till Bäckhalladalen söndag 28 januari 2018

Se även bilder från förra besöket i Bäckhalladalen: Urtiden i Bäckhalladalen


Bloggar om natur, vinter,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar