tisdag 24 januari 2017

Jakten efter jarlen i Järrestad

...och andra upptäckter på platsen
Järrestad, ca fem km väster om Simrishamn, betyder ordagrant "jarlens plats". Men vem var jarlen? Finns det några spår efter honom? Och vad ska man överhuvud på en sån plats att göra?

Jag bestämde mig för att försöka ta reda på det i dag när diset och dimman lättade något. Tog cykeln på gamla Rikstolvan från Simrishamn.

Uppe på åsen till höger om vägen ståtar bronsåldershögen Kvejsehöj - bara som en påminnelse om att vi rör oss i trakter som varit centralbygder i forna tider.

Inte mycket trafik på Rikstolvan, efter Bjärsjö blir det dessutom cykelbana längs järnvägen...

...som sen ansluter till Rikstolvan igen när vi närmar oss Järrestad

Jag stannar en stund vid 1100-talskyrkan i Järrestad...

...innan jag fortsätter på Vilhelmsbergsvägen norrut (som går till Gladsax)

Strax dyker dessa byggnader upp på höger sida. I det lilla gula huset finns Fiskedragsmuseet.

På andra sidan vägen kan man se Vilhelmsbergs gård. I den finns Stiltje där man kan inhandla golv, kakel, tegel mm. Inte långt här ifrån finns Nämndemansgården som inrymmer charkuteributiken Grafmans Goda. Detta som exempel på det lokala utbudet.

Efter Vilhelmsbergs gård öppnar sig denna vy till höger...

...och denna rakt fram. Efter hagen på vänster sida viker jag av in på en liten grusväg...

...och strax öppnar sig grinden...

...in till platsen för Dansarens häll, Skånes mest figurrika hällristning. Vill du veta lite mera om denna unika hällristning så klicka vidare till mitt inlägg Dansarens häll i Järrestad.

Efter besöket vid Dansarens häll återvänder jag till byn. Hur var det nu med jarlen då?

Han (eller de för det var flera jarlar efter varandra under lång tid) lever uppenbarligen i folkminnet för den här megalitgraven (som man hittar vid Stendalagården) kallas för Jarladösen sen långa tider tillbaka. Men det stämmer dåligt för den byggdes flera tusen år före jarlarnas tid. Jarlarna var stormän under järnålder och vikingatid.

Men beteckningen lever uppenbarligen kvar i trakten...

Så, vid millennieskiftet, när vägarna lades om här, gjordes utgrävningar och man hittade jarlens storgård med ståtliga hallar, palissadomgärdade byggnader och kultplatser med en kontinuitet under femhundra år, från 500-talet e Kr fram till mitten av 1000-talet.

Här, med utsikt ned över Tommarpsåns dalgång, residerade jarlarna och hade sitt maktcentrum där de höll sig med egna trälar och hantverkare i stor skala. En parallell till det forntida Uppåkra på västra sidan av Skåne?

Kanske finns det likheter med stormansgården vid danska Tissø? Det har gjorts sådana jämförelser.

Kanske såg hallbyggnaderna ut ungefär som på den här bilden? De mäktiga jarlarna i Järrestad hade naturligtvis ståndsmässiga lokaler för sina gästabud. (Bilden från Ribe VikingeCenter)

Mina tankar far långt bort medan jag står och tittar österut längs den gemensamma sträckningen för vägarna 9 och 11. Tornet som sticker upp där borta är kyrkan i Simris. Här har maktens centrum vandrat från Simris till Järrestad, sen till den försvunna staden Tumathorp och därefter till Simrishamn?

Jag vaknar ur mina funderingar och gör en liten avstickare västerut där väg 9 går över Tommarpsåns dalgång innan jag återvänder samma väg som jag kom. Visst längtar man efter våren nu?

Bilderna från Järrestad från en cykeltur i trakten tisdag den 24 januari 2017

Järrestad i centrum (om utgrävningarna)

Se även Skånska Resor:

Dansarens häll i Järrestad

Den försvunna staden Tumathorp

Vikingastaden i Uppåkra

En solig vinterutflykt till Simris by och strandängar


Bloggar om järrestad, historia


4 kommentarer:

  1. Ännu en trevlig upptäcktsfärd i Skåne.

    SvaraRadera
  2. Tack Göte! Trevligt att du uppskattar detta.

    SvaraRadera
  3. Tack för intressant info! Är nyfiken på Rikstolvan och dess sträckning. Har hittat info om att den gick mellan Stockholm och Mora, varför dyker benämningen upp vid Järrestad???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Ja, Riksväg 12 gick mellan Stockholm och Mora fram till 1962, men från 1962 och fram till 1992 var det istället benämningen på vägen mellan Simrishamn och Malmö (stora delar av den senare motsvaras idag av väg 11).

      Radera