tisdag 3 januari 2017

Från Böste till Smyge

...via en omväg över slätten
Slutmålet för vandringen var Smygehuk - Skånes, Sveriges och Skandinaviska halvöns sydligaste punkt

Den började här vid stranden vid det gamla fiskeläget Böste...

...ett av de bäst bevarade fiskelägena i Skåne med många vitkalkade skånelängor

Här är jag på promenad på Löjtnant Flinths väg

Längre fram på samma gata...

...och här svänger jag ner på Böste sjögränd

...för att se det från sjösidan

...och så kan det se ut. Böste läge hade sin storhetstid i slutet av 1800-talet då det fanns 24 yrkesfiskare.

Strandutsikt från Böste mot Smygehuk. På strandängarna finns en unik population av huggorm, troligen den enda kvarvarande längs Skånes sydkust.

Jag har dock tänkt mig en annan väg och styr stegen inåt land mot Västra Torp, som en gång var moderby för Böste läge (liksom Östra Torp var moderby för Smyge läge - fiskelägena har inte alltid haft en permanent befolkning).

I Västra Torp tar jag en bild på krogen...

...och en på kyrkan.

Jag drar vidare på en liten väg som går i östlig riktning mot - Östra Torp

Det innebär att man rör sig parallellt med kusten, nere i söder glittrar solen i havet.

Det är en kylig dag, men solen börjar värma lite nu och jag har medvind...

...och snart, halvvägs mot Östra Torp till höger om vägen, hittar jag ett av mina delmål, Erkes dös (som egentligen är en gånggrift)

På södra sidan har man fin utsikt mot havet, lite lä mot vinden och solen värmer stenblocken. Här sätter jag mig och äter den medhavda matsäcken.

Färden går vidare mot Östra Torp där jag slår ett öga på några av de historiska kalkugnarna...

...och kyrkan som brann ner och byggdes upp igen i början av förra seklet

Jag genar genom några portaler i en gård...

...och hittar en genväg ner till Smygehuk (fyren går inte att missa)

Smygehuks fyr, byggd 1883, är 17 meter hög. Efter att ha varit släckt i 25 år tändes den åter 2001 och vägleder nu fritidsbåtar och lokala fiskare. Fyrvaktarbostaden är ombyggd till vandrarhem.

Här ifrån är det inte lång promenad till...

...hamnen där man också kan se...

...en skulptur av Akka, ledargåsen i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, roman av Selma Lagerlöf...

...och statyn Famntaget av Axel Ebbe, placerad i hamnen där hon blickar ut över båtarna och havet.

Jag passerar Fiskrökeriet...

...för att ta mig en titt på utsiktsplatsen

...där man också kan se avståndet till olika platser och städer i Sverige och världen.

Jag beskådar kalkugnen...

...stranden med utsikt mot det gamla Köpmansmagasinet...

...tittar på utsikten från bronsåldershögen

...innan det blir dags att ta farväl för den här gången...

...och kasta en sista blick mot Famntaget (som råkade bli så här i den sjunkande solens sken).

Bilderna från en vandring i sydligaste Skåne måndagen den 2 januari 2017



Bloggar om natur, smygehuk


2 kommentarer:

  1. Går det att prenumera på din trevliga blogg?
    Med vänlig hälsning, Lisa

    SvaraRadera
  2. Tack för att du gillar bloggen. Tyvärr kan jag inte erbjuda prenumeration, men du kan lägga in den bland favoriterna och kolla regelbundet. Bloggen brukar uppdateras en eller två gånger per vecka. Skulle du missa något inlägg så kan du alltid gå tillbaka och se vad som kommit upp sen du var här senast.

    SvaraRadera