tisdag 11 september 2018

Ett stup på slätten

...välkommen till Impan
Följ med på en upptäcktsfärd för att skåda detta naturfenomen i Gröstorps utmarker...

Jag följer den lilla oansenliga Impevägen västerut från Gröstorps by - den tar slut här vid ingången till byns urgamla betesmarker, som idag också är naturreservat...

Jag rör mig över de karga, men artrika betesmarkerna där den hårda sandstenen ofta går i dagen...

I den sena eftermiddagen går jag västerut...

...och kommer ner i en sänka...

Finner en bit bergvägg som jag försöker följa på knappt synliga kostigar…

Verkar som om bergväggen växer åt det håll jag är på väg...

En glänta öppnar sig...

...och det framgår att det rör sig om något anmärkningsvärt...

...nämligen ett rejält stup på slätten här mellan Gröstorp och Gladsax...

Det handlar om en förkastningsbrant som bildades för 300 miljoner år sen när marken sjönk längs en spricka i berggrunden - detta vid en tid då det fanns både aktiva vulkaner i Skåne och ägde rum stora jordbävningar här...

Jag klättrar uppför en rasbrant...

...för att få lite överblick längs bergväggen...

Ända sen 1500-talet har man brutit mineraler vid Impan…

Så sent som på 1940-talet bröts flusspat, ett mineral som används vid aluminiumtillverkning...

I de gamla gruvgångarna övervintrar flera olika arter av fladdermöss...

Jag tar mig upp på stupets kant...

...för att få lite överblick - här utsikt mot byn i Gladsax...

Här finns staket så att inte människor och djur ska ramla över kanten...

På väg ner zoomar jag in utsikten mot Simrishamn och havet...

Korna betar fridfullt i hagarna - i bakgrunden den röda möllan vid vägen mellan Gröstorp och Gladsax...

Utmarkerna äger ett visst mått av både skönhet och mystik...

Dessa marker kan mycket väl ha betats ända sen bronsålder...

Jag cyklar tillbaka mot byn Gröstorp och begrundar min upplevelse...

Bilderna från en utflykt till Impan söndag 9 september 2018. Byn Gröstorp finns strax väster om Simrishamn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar