torsdag 6 september 2018

Vemmenhögs-bygden på cykel

...ett besök i Nils Holgersson-land
Gässen formerar sig i skyn - en cykelutflykt i det typiskt urskånska på Söderslätt...

Jag startar i Skurup (tog cykeln med på pågatåget) - här beundrar jag den så kallade tegelgotiken i "byn som ville vara en stad"...

Jag börjar med att äta lunch på Saras restaurang för att ladda inför cykelturen...

...styr sen ut på Södergatan...

...och strax är jag ute på de fria vidderna...

...som börjar få sensommarkaraktär...

Idealiskt cykelväder och snart närmar jag mig Västra Vemmenhög - platsen där Selma Lagerlöf lät Nils Holgersson börja sin underbara resa genom Sverige...

Kyrkan ligger mitt i byn på en kulle...

...och man har inte glömt historien - vid minneslunden finner jag det här konstverket...

Den gamla skolan inrymmer ett skolmuséum…

...men också en utställning om Selma Lagerlöf och sagan om Nils Holgersson...

Utanför kan man se Nils och några av gässen som han flög med...

...liksom ett minnesmärke över nobelpristagaren Selma Lagerlöf...

Jag gör ett besök vid Nils Holgersson-gården...

...nu återuppbyggd efter mordbranden 2004 - platsen har anor sen 1700-talet och namnet antas komma av att Selma Lagerlöf använde den ursprungliga gården som förbild i boken om Nils Holgersson. Idag är gården ett litet Bed&Breakfast…

Liten utsikt över landskapet från gården...

Jag vänder tillbaka...

...till byn Västra Vemmenhög...

...och fortsätter ut ur byn mot söder...

Då ser jag också de tre Vemmenhögarna - ättehögar från bronsåldern (tyvärr är de dåligt underhållna och man har låtit växtligheten frodas på högarna, våra bronsåldersförfäder snurrar i sina gravar)…

En av dem i närbild - sådana ättehögar ska vara snyggt rundade utan buskar och träd, enligt min uppfattning...

Jag fortsätter till Tullstorp, som ligger strax söder om Landsvägen. Där finns denna märkliga 1800-talskyrka - som ersatte en betydligt äldre...

...och, i minneslunden i kyrkogårdens östra del, den ännu märkligare Tullstorpsstenen, en runsten från 1000-talet, som sägs vara fullständigt unik och nästan i klass med världsarvet Jellingestenarna i södra Jylland...

Jag pausar en stund i minneslundens fridsamma lugn...

På väg tillbaka ser jag Galgebacken, en stor bronsåldershög där Vemmenhögs härad förr hade sin avrättningsplats...

Från landsvägen ser jag de tre Vemmenhögarna (om än något dolda av missprydande snår) - det var nog meningen att de skulle kunna ses från den här farleden...

Nu befinner jag mig på Landsvägen (där framme syns byn Östra Vemmenhög), det vill säga den gamla vägen mellan Malmö och Ystad och den väg som avses i filmen "Söder om landsvägen"...

I Östra Vemmenhög tittar jag på kyrkan...

...den trädbevuxna ättehögen öster om kyrkan...

...och runstenen vid östra utfarten...

...samt den så kallade Herremannabron, som gick över Dybäcksåns gamla sträckning...

Jag tänker ta vägen över Dybäck ner mot havet - slottet ska ligga gömt där inne i skogen på privat mark...

Efter en kringgående rörelse öster om slottet lyckas jag få denna bild...

...och denna bild (plus ett antal andra bilder - återkommer med ett särskilt reportage om slottet)…

Från södra sidan av slottet leder denna lilla väg mot havet...

Sensommarens landskap kantar vägen...

...och snart skådar jag den glittrande Östersjön...

Här finns asfalterad cykelbana längs Kustvägen, som jag följer österut...

Kort uppehåll vid Hörte hamn, som har gamla anor...

Där tittar jag också på den lilla ruingaveln, som aldrig har ingått i någon byggnad - den byggdes 1907 och är ett uttryck för ruinromantik i vissa högreståndsmiljöer...

Skön cykelväg, som är avskild från bilvägen...

...och följer den sköna stranden - jag är på väg mot Svarte vid havet för att ta tåget hem...

Bilderna från en cykeltur i Vemmenhögsbygden onsdag 5 september 2018. Sträckan från Skurup till Svarte var ungefär 2,5 mil. Jag var ute i sex timmar, inklusive lunch i Skurup, men tågresan oräknad. Sydkusten mellan Svarte och Abbekås har jag skildrat i ett inlägg från maj månad: Sommar vid Sydkusten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar