torsdag 20 september 2018

Cykla banvall till Glimåkra

...in i Östra Göinges skogsbygder
Vi startar vid södra änden av sjön Immeln, några mil norr om Kristianstad - vi ska avverka den tredje etappen av vår banvallscykling längs den tidigare järnvägssträckan Kristianstad-Loshult och idag är vår målsättning att nå fram till Glimåkra...

Från kanotcenter vid sjön följer vi spåret under Immelnvägen...

Alldeles i början är det en kortare asfalterad sträcka...

...som sen övergår i cykelbana på grus längs banvallen...

Ser ut som rester från brytning i stenbrott - finns en hel del sådana i trakterna, känd är inte minst brytningen av diabas, ibland kallad "svart granit"...

Redan efter ett par kilometer ser vi det första järnvägsminnet - här den före detta stationen i den lilla byn Tubbarp, nu privatbostad och väl bibehållen och underhållen (kul att skylten sitter kvar)…

Färden går mot nordväst genom skogslandskapet...

...här med en hel del barrskog...

Efter ytterligare tre kilometer ser vi spår efter en tidigare järnvägsperrong...

...och strax innanför hittar vi byggnaden som en gång var Hylta station...

På några ställen öppnar sig gläntor och betesmark...

...sen förvandlas banan till en smal stig som går fram genom en grön tunnel - dock fullt farbar med cykel...

Snart vidgar sig banan...

...och vi passerar genom ett stycke skön trollskog med sten och mossa...

Plötsligt är vi framme vid Bygatan i Sibbhult där man bland annat kan se denna speciella träkyrka...

...en byst av Bror Färe (uppfinnare och företagsledare på orten, död 1963)…

...och ett lapidarium, det vill säga ett utomhusmuseum för äldre gravstenar...

Trähus vid Bygatan...

Strax intill äter vi lunch på Restaurang Tranan och förstår att de flesta lunchgästerna...

...kommer från arbetsplatserna i närbelägna Färe Industricenter...

Vid Bygatan finner vi även Stenmuséet…

...som påminner om traktens kulturhistoria med stenbrytning och stentransporter…

Ett rejält stycke diabas...

Muséet påminner också om att järnvägen var oumbärlig för stenindustrin i Östra Göinge - på denna plats, intill järnvägsstationen, fanns lastkajen för sten...

Parallellt med Bygatan går än idag Järnvägsgatan...

...om än den ser lite oansenlig ut numera och stationen saknas...

I norra delen av Sibbhult passerar vi över den tidigare järnvägsbron...

...över Sibbhultsbäcken, som här är extra bred...

Snart är vi ute i spåret igen...

...och man ser hel del tecken på tidigare mänsklig verksamhet...

...stengärdsgårdar och hagar...

...liksom betande kossor...

Höstens färger smyger sig fram här och var...

En skön blandning av barrskog...

...och lövskog...

...och ängsmarker...

Vi passerar den tidigare stationen (nu privatbostad) i det lilla samhället Röena…

...och fortsätter den sköna färden genom skogen...

...förbi fridfulla ängar...

Plötsligt i Glimåkra och vi tar en titt på gamla Folkets park - här entrén i bevarad retrostil (F:et har dock tappat en bit)…

Cykelbanan går rakt in i byn och fram till torget...

Någon stationsbyggnad finns inte bevarad, men cykelbanan fortsätter längs Östra Järnvägsgatan och på andra sidan finns Västra Järnvägsgatan - det kan man ju också se som ett slags järnvägsminnen…

Om man fortsätter gatan framåt så byter den namn till Fabriksgatan - där hittar man något så speciellt som Svenska VävstolsMuséet…

I norra delen av samhället finner man Hembygdsgården...

...och Trollabadet...

...alldeles bredvid en liten vacker sjö...

På andra sidan sjön finns stigningen upp mot de natursköna och mytomspunna Trollabackarna...

På väg tillbaka en titt på kyrkan med det märkliga tornet...

...och en vy ned över kyrkogården från en av de två Blåkullarna i öster...

Vy över grönområdet Prästängen med kyrkan i bakgrunden...

Storgatan vid Prästängen - genom att följa gatan västerut kommer man tillbaka till torget och cykelvägen ut på gamla banvallen...

Bilderna tagna vid banvallscykling från Immeln till Glimåkra tisdag 18 september 2018. År 1885 öppnades järnvägen Kristianstad-Immeln. Året efter förlängdes järnvägen fram till Glimåkra (och fram till 1909 ända till Älmhult i Småland). År 1969 lades persontrafiken ner och godstrafiken upphörde 1978.
Sträckan vi cyklade under tredje etappen, det vill säga mellan Immeln och Glimåkra är ungefär femton kilometer enkel resa.

Se reportage från våra två tidigare cykel-etapper på Skånska Resor:

1. Cykla banvall till Loshult (skildrar sträckan Kristianstad-Österslöv)

2. Cykla banvall till Immeln (om sträckan Österslöv-Immeln)


4 kommentarer:

  1. Mycket trevligt att läsa om denna banvallstur. Hade hoppats testa den i höst men det får bli till våren istället.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du uppskattar detta! Hoppas du får en givande tur när du får möjlighet att testa sträckan.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag blir också inspirerad!

    SvaraRadera