lördag 10 februari 2018

Gärsnäs Stiby Komstad

...en fantastisk kombination
En solig februaridag öppnade för cykelrunda i och kring Gärsnäs...

Jag anländer med pågatåget till Gärsnäs station på förmiddagen...

Den gamla stationsbyggnaden finns kvar - även om den numera övergått i privat regi...

Mitt emot stationen finns torget. Byggnaden på hörnan är från början av förra seklet. Huset bredvid var tidigare hotell, byggdes upp igen efter en brand på 20-talet. I bakgrunden Gärsnäs mölla.

På södra sidan om stationsbyggnaden löper Järnvägsgatan. Hela samhällets uppkomst och utveckling har sin grund i järnvägens framdragning under slutet av 1800-talet. Innan dess fanns nästan ingen bebyggelse här...

Jag passerar över spåren, pågatågsstationen och gamla stationen till höger - spåren i riktning mot Simrishamn ca en mil bort i öster...

Vid torget ligger även gamla kommunalhuset i 60-talsstil (kommunen hette då Tommarps kommun, men kommunhuset förlades hit)

Förbi torget och längs järnvägen löper Storgatan...

Gärsnäs mölla är något av ett kulturminnesmärke. Den är över hundra år gammal (ersatte den gamla möllan som brann ner 1914) och var i drift fram till 50-talet. Har räddats och restaurerats tidigare, nu hoppas jag den får vingarna tillbaka och får leva som ett fint varumärke för Österlen...

På Biogatan hittar jag den gamla biografbyggnaden...

Här var ingången till salongen, på väggen satt Bio-skylten...

Detta var saftstationen i Gärsnäs under åren 1921-1966 då fabriken fungerade som en filial till Sockerfabriken i Köpingebro, varifrån man fick sockerbetorna som man förvandlade till råsaft. I dag är det Österlenvulk som finns i lokalerna...

På andra sidan vägen hittar man saftstationens tidigare kontorslokaler. Här öppnar b&b till påsk under namnet Vita huset b&b.

Jag slår ett öga norrut upp mot kyrkan i Stiby. Stiby var kyrkby och centrum för socknen - förmodligen hade stationssamhället också fått samma namn om inte godset, som ställde marken till förfogande, hade krävt att byn skulle uppkallas efter Gärsnäs slott...

Dit är det inte lång väg, där nere bland träden söder om byn...

 ...står slottet och storgården med anor tillbaka till 1300-talet

Norr om slottet fanns en by med 18 gårdar och en kyrka, men de revs på 1600-talet när slottet byggdes ut. På sin skånska resa sommaren 1749 gästade Carl von Linné baronessan Christina Beata Adlersten...

...och han gick ut i omgivningarna och hittade Bybjär som "var en ansenlig och avlång kulle som låg sudväst om Gärsnäs bort mot Herrestads kyrka, på vilken man hade en oförliknelig prospekt av det präktigaste åkerfält..." Han påstår dessutom att han kunde se 13 kyrktorn här ifrån (förutom de han såg på Bornholm!)...

Jag är naturligtvis tvungen att gå upp på den lilla åsen. Jo, jag ser kyrkan i Östra Herrestad och några till, Östra Tommarps kyrka och Stiby kyrka. Jag kanske ser sämre än Linné, men jag tror det är bättre sikt på sommaren och en viktig sak, på Linnés tid fanns det knappt några träd i trakterna. Allt var inte bättre förr, men man såg kyrkorna lättare...

Men utsikten från Bybjär är fin, "oförliknelig prospekt"...

När jag kommer tillbaka ser jag skyltarna vid infarten...

Jag tar en genväg över Skolvägen och på en plats kan jag slå en blick tillbaka söderut över slätten...

Kan det vara Gärsnäs-kiosken som ger världsryktet? Kanske inte, men här äter jag en hyfsad dagens lunch för 80 kronor och blir så mätt och belåten...

...att jag kan fortsätta längs Malmövägen (väg 11) och här ser jag Gärsnäs AB, som har satt orten på världskartan genom att möblera riksdagshus och ambassader världen över samt fått fina utmärkelser för sina möbler. Grundaren hette Anders Andersson och han började tillverkningen i Gärsnäs år 1893.

Jag passerar järnvägsövergången - spåret till höger går till Simrishamn och trafikeras fortfarande av tåg, spåret till vänster går till Sankt Olof (och trafikeras möjligen av dressincyklar)...

Jag fortsätter norrut (eller nordväst) till rondellen. Rakt fram ser vi Gärsnäs vattentorn sticka upp och redan ser vi den gamla byn Stiby...

...där man bland annat kan finna den ståtliga prästgården från 1852

...och på backen där bakom kyrkan...

...som är från 1858 och naturligtvis ersatte en medeltida kyrka som stod på samma plats

Utsikt från kyrkogården norrut mot Komstad-trakten

Stiby kyrka betraktad från öster

Lite kuriosa. Detta är en yttertrappa på kyrktornets norra sida. Översta trappsteget är en dekorerad kalkstensskiva med texten: "Carl XIV Johan 1833". Detta sägs ibland vara det enda som finns kvar av den gamla kyrkan, fast då bortser man från att såväl den gamla kyrkans grund finns kvar som att man återanvände medeltidskyrkans gråstensmurar vid bygget av den nya kyrkan...

Utsikt från backen vid kyrkan mot norr och nordöst, där landskapet blir mera kuperat och man möter de sydliga utposterna av Alboskogarna. Den kände "gåramålaren" Nils Olsson Komstad hämtade mycket av sin inspiration från trakterna av Gyllebosjön (som inte ligger långt här ifrån). Googla hans namn och se bilder på hans målningar...

Dags att dra vidare. Från kyrkogården skådar jag vattentornet. En bit åt vänster hittar man gårdarna som ingår i kulturprojektet Maddam. Jag ska åt motsatt håll...

...nedför backen ner i den lilla dalgången - här vänder jag mig om och tittar tillbaka...

Här rinner Tommarpsån, eller kanske kallas den Komstaån här...

En vänlig person släpper in mig så jag får titta på Komstad mölla,  här kvarnrännan, som höll igång vattenmöllan fram till 1959...

...och den fina gården med anor tillbaka till 1300-talet. Här har varit B&B, café, galleri och kuriosa. För närmare upplysningar ring 0414-50190.

Jag cyklar vidare norrut på en mindre väg...

Byns skola där man numera kan köpa skor, tofflor och väskor - se mera på Facebook.

En liten bit längre norrut ser jag skylten som pekar mot Hivlegården - det påminner mig om ett naturområde som jag ska utforska vid ett annat tillfälle (du kan läsa om det här). Nu fortsätter jag istället framåt, vid det vita huset svänger jag in vänster på en liten grusväg...

Efter bara drygt hundra meter, på höger sida om den lilla vägen, finner man Komstad stengravar...

...det kalkstensbrott där man redan på 1100-talet bröt den berömda Komstadkalkstenen, eller Komstaflis, som den också kallades, bland annat till kyrkan i Ringsted på Själland, som uppfördes redan 1160...

Även till sådana byggen som Sankt Petri kyrka i Malmö och domkyrkan i Lund levererade man Komstastenen. Nyare byggnader där sten från Komstad ingår är Malmö stadsteater och golven i Malmö museum. Brytningen här upphörde först för ca 20 år sen, berättar en boende vid brottet för mig...

På vägen tillbaka ser jag Drömbageriet, mitt emot skolan som säljer tofflor. Tyvärr har de inte öppet just idag...

Det får bli en fika på Norrmans Conditori istället medan jag väntar på tåget. Inte så dumt det heller...

Här en enkel kartskiss för att underlätta överblick och orientering. Det är inga stora avstånd det är fråga om, ca en kilometer söderut till slottet och drygt två kilometer norrut till stengravarna, räknat från Gärsnäs by.

Bilderna från en utflykt till Gärsnäs, Stiby och Komstad onsdagen den 7 februari 2018



Bloggar om österlen, kultur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar